Niezależnie od tego, czy prowadzisz przedsiębiorstwo średniej wielkości, czy duże przedsiębiorstwo z dedykowanym zespołem – tworzenie stałego strumienia „wolnych przepływów pieniężnych” jest zawsze wyzwaniem w przypadku płatności B2B. W rzeczywistości przeciętny biznes ma 24% swoich miesięcznych przychodów z tytułu należności. Dużą rolę w tym odgrywa również to, w jaki sposób biuro rachunkowe Katowice prowadzi księgowość.
Wpływ opóźnień w płatnościach i zaległych płatności na Twoją firmę
Problemy z przepływem środków pieniężnych mogą doprowadzić do upadku przedsiębiorstw, które w innym przypadku mogłyby być dochodowe zgodnie ze standardami rachunkowości. Możesz ponieść porażkę, jeśli nie ma wystarczającej ilości gotówki na opłacenie rachunków.
Słaba pozycja w zakresie przepływów pieniężnych może zagrozić zdolności Twojej firmy do terminowego płacenia dostawcom lub regulowania długów wynikających z gromadzenia rachunków – co prowadzi do dodatkowych opłat za opóźnienia w płatnościach. Może to zarówno obniżyć zdolność kredytową, jak i zaszkodzić relacjom z klientami, właścicielami, dostawcami mediów i innymi dostawcami.
Firma bez przepływu środków pieniężnych nie może kupować nowych aktywów kapitałowych, zatrudniać nowych pracowników ani korzystać z rabatów przy zakupie hurtowym, które często oferują dostawcy przy płatności z góry.
Może to pociągnąć firmę w dół na różne sposoby:
• szkodzić morale pracowników
• utrata potencjalnych lub obecnych inwestorów
• bycie w tyle za konkurentami
Strategia B2B umożliwiająca terminowe otrzymywanie płatności
Chociaż platformy i agencje internetowe mogą pomóc w poprawie możliwości terminowego otrzymywania płatności – ponieważ masz adwokata i narzędzia – nadal chcesz opracować własny niezależny proces otrzymywania płatności na czas. Każdy chce otrzymać zapłatę na czas, więc oto kilka wskazówek, jak przyspieszyć płatności i co zrobić, jeśli w ogóle nie otrzymasz zapłaty.
Napisz wszystko na piśmie. Pomaga to w sformalizowaniu relacji z klientami, jasnym sformułowaniu warunków płatności, w tym terminów płatności i opóźnionych opłat, a także ma podstawy, gdyby trzeba było dalej walczyć o płatność.
Uzyskaj depozyt z góry. Dzięki temu klient nie tylko wie, że płatność jest ważną częścią stosunku pracy, ale także zapewnia większy przepływ gotówki, który może pomóc w zarządzaniu własnymi wydatkami. Może to być również pomocne dla budżetu Twojego klienta i uwolnić środki, aby zapłacić Ci szybciej.
Depozyt jest traktowany jak kredyt, którego następnie używasz do zilustrowania klientowi tego, co osiągnąłeś w projekcie za pomocą tego depozytu, zanim otrzymasz kolejną płatność.
Określ kontakt z punktem dostępowym. Chociaż zazwyczaj wysyłasz faktury bezpośrednio do osoby, z którą pracujesz, dobrze jest poznać wszystkich pracowników księgowych, którzy mogą faktycznie przetwarzać Twoje faktury, jeśli wystąpią problemy związane z brakiem płatności.
Fakturuj niezwłocznie. Nie zostawiaj fakturowania na ostatnią chwilę. W rzeczywistości uczyń to priorytetem. Na przykład wyślij fakturę zaraz po zakończeniu projektu, nawet dołączając go do końcowej pracy.