Dział kontroli jakości to wyspecjalizowany zespół, dzięki któremu możliwa jest masowa produkcja wyrobów zachowujących wysoką jakość. Kontrolerzy realizują ustalone działania, odpowiadając za najwyższy poziom asortymentu we współpracy zarówno z działem produkcji, jak i z zarządem. Sprawdź, na czym dokładnie polega praca w dziale kontroli jakości.
Kontrola jakości – metoda na usprawnienie procesu produkcyjnego
Celem kontroli jakości jest spełnianie standardów przez produkty, zapobieganie problemom jakościowym oraz identyfikowanie i usuwanie ich źródeł. Weryfikacja umożliwia wykrywanie defektów na etapie produkcji i ciągłe polepszanie poziomu asortymentu. Poprawa jakości polega na dostrzeganiu usterek zaburzających produkcję, a następnie ich eliminowaniu i zapewnieniu ciągłości procesu. Regularne kontrole jakości, dzięki wczesnemu wykrywaniu wad i ich niezwłocznemu usuwaniu, pozwalają na ograniczenie strat, zmniejszenie ilości reklamacji i innych roszczeń od klientów, redukcję kosztów związanych z wypuszczeniem wadliwych produktów, przestojem linii produkcyjnych czy poniesionymi szkodami wizerunkowymi. Czynności wykonywane przez wykwalifikowanych specjalistów w tym zakresie prowadzą do otrzymania najwyższej jakości wyrobów, jednocześnie pozwalając na niwelowanie przyczyn obniżających efektywność całego procesu produkcyjnego.
Kontrola jakości – praca, na czym polega?
Praca w dziale kontroli jakości polega przede wszystkim na sprawdzaniu, czy wyroby są zgodne ze standardami. Defekty – w zależności od testowanego wyrobu – poszukiwane mogą być przy pomocy różnych metod (np.: inspekcji, testowania, oceny wizualnej) oraz narzędzi mierniczych (tj.: suwmiarki, szczelinomierze, multimetry, testy chemiczne, różnego rodzaju taśmy, aparaty i inne urządzenia kontrolno-pomiarowe). Pracownik działu kontroli jakości sprawdza także, czy gotowy wyrób spełnia funkcje, dla których został wyprodukowany oraz czy będzie mógł być w pełni wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem. Osoby na stanowiskach w dziale kontroli jakości odpowiadają zarówno za wysoki poziom asortymentu, jak i za raporty oraz dokumentację techniczną.
Kontroler jakości – co robi?
Specjalista ds. kontroli jakości pilnuje przestrzegania procedur obowiązujących w zakładzie i dogląda, aby żaden nieodpowiedni element nie opuścił fabryki. Taka osoba może być odpowiedzialna np. za:
- obsługę działu i realizację zadań administracyjnych,
- rozpoznawanie oraz wychwytywanie błędów, a następnie przekazywanie ich do naprawy,
- utrzymywanie porządku formalnego,
- ustalanie metod kontroli,
- weryfikację wskaźników jakościowych,
- analizę raportów dotyczących błędów i opracowywanie zaleceń do ich eliminacji,
- tworzenie sprawozdań,
- nadzór nad sprzętem pomiarowo-kontrolnym.
Warto pamiętać, że konkretny zakres obowiązków na tym stanowisku zależy przede wszystkim od branży i charakteru firmy.
Dział kontroli jakości wyrobów w fabryce – branża automotive
Proces kontroli jakości ma szczególne znacznie w zakładach produkcyjnych z branży automotive. Wysoka jakość jest kluczowa w tym sektorze ze względu na bezpieczeństwo i zadowolenie klientów oraz budowanie pozytywnego wizerunku producentów. W przemyśle motoryzacyjnym jakiekolwiek defekty produktów mogą powodować poważne zagrożenia dla użytkowników ruchu drogowego. Wprowadzenie na rynek wadliwych produktów mogłoby doprowadzić do awarii lub wypadku, a także do budowania niekorzystnych skojarzeń wokół marki jako niebezpiecznej i niegodnej zaufania. Właśnie dlatego nie należy dopuszczać do takiej sytuacji – systematyczna kontrola jakości podzespołów samochodowych niewątpliwie pozwoli zapobiec zagrożeniom dla kierowców i innych uczestników ruchu.
Kontrola jakości – outsourcing
Wiele firm motoryzacyjnych przy kontrolowaniu jakości swoich produktów wykorzystuje wsparcie outsourcingowe. Oznacza to, że wyodrębnione zostają konkretne zadania i czynności, a następnie przekazane do zrealizowania organizacji zewnętrznej. Zaletą tego rozwiązania z pewnością są m.in.:
- niewielkie koszty (stworzenie nowego działu wewnątrz firmy mogłoby wygenerować znacznie wyższe nakłady finansowe),
- zapewnienie kompleksowej obsługi związanej ze świadomym sterowaniem jakością procesu produkcyjnego (profesjonalne organizacje posiadają doświadczenie, wiedzę i kompetencje),
- łatwość pozyskania pracowników o odpowiednich kompetencjach (firmy zewnętrzne często mają stworzoną obszerną bazę kandydatów, w których znacznie prościej znaleźć potencjalnych pracowników).
QSense świadczy usługi z zakresu wsparcia jakości, zajmując się m.in. kontrolami wejściowymi i wyjściowymi, a także analizami oraz audytami. Firma oferuje dla swoich klientów innowacyjny system raportowania kontroli jakości w czasie rzeczywistym, zapewniającym szczelność w procesach jakościowych – QWall®. Program może zostać zaimplementowany do każdego procesu jakościowego w zakładzie, pozwalając na wyświetlanie zarówno szczegółowych statystyk, jak i ogólnych danych. Połączenie systemu informatycznego ze specjalnym, interaktywnym skanerem umożliwia wprowadzanie przez kontrolerów danych z przeprowadzonej inspekcji, które pojawiają się w systemie od razu. To nowoczesne rozwiązanie pozwala na pełen dostęp do informacji, który niewątpliwie usprawnia codzienną pracę.