Czy wózki widłowe mogą być wykorzystywane jako podnośniki koszowe?

lift-3437831_1280Grupy regulacyjne i producenci opracowali to, co nazywają „bezpiecznymi” metodami podnoszenia personelu za pomocą wózka widłowego – lub, jeśli wolisz, „licencjonowaniem” właścicieli i operatorów wózków widłowych na używanie ich wózków widłowych jako „crossover” pojazdy, czyli oprócz przewożenia ładunków mogą być wykorzystywane jako „podnośniki koszowe”, o których więcej możesz przeczytać tutaj: http://www.dzwig-ostrow.pl/podnosniki-koszowe/,

Komisje te jednak sformułowały kilka zastrzeżeń, z których niektóre są niezwykle niejasne:
1. Platforma robocza musi być wyposażona w standardowe poręcze lub równoważne środki i musi być mocno przymocowana do wózka podnośnikowego lub wideł.
2. Układ hydrauliczny musi być zaprojektowany w taki sposób, aby mechanizm podnoszenia nie opadał szybciej w przypadku awarii jakiejkolwiek części układu.
3. Operator musi siedzieć na siedzeniu kierowcy, gdy pracownicy znajdują się na platformie.
4. Operator musi siedzieć na siedzeniu kierowcy podczas podnoszenia lub opuszczania platformy.
5. Wózek widłowy nie może przemieszczać się z punktu do punktu z platformą roboczą podniesioną na wysokość większą niż zalecana, gdy platforma jest zajęta.

W razie potrzeby zajętą platformę można przesunąć, o ile wózek widłowy jest „wsuwany” z bardzo małą prędkością.
6. Obszar pomiędzy personelem na platformie a masztem musi być osłonięty, aby zapobiec kontaktowi z łańcuchami lub innymi punktami zaciskania.

Powyższe postanowienia są dobrze uzasadnione. Czy jednak grupy regulacyjne i producenci mogli przeoczyć szereg krytycznych elementów związanych z konstrukcją i posiadaniem wózka widłowego, które mogą powodować lub przyczyniać się do niekontrolowanego opuszczania się mechanizmu podnoszenia lub przechylania wózka widłowego, gdy maszt jest podniesiony?

Z punktu widzenia projektowania wózki widłowe w porównaniu do podnośników koszowych są bardzo różne. Podstawowym celem wózka widłowego jest transport ładunku z dodatkową wygodą samodzielnego załadunku i rozładunku za pomocą hydrauliki.

I odwrotnie, podstawowym celem platformy ruchomej lub „ruchomej windy osobowej” jest podnoszenie i transportowanie personelu (transport zgodnie z wytycznymi bezpiecznej eksploatacji). Zarówno wózki widłowe, jak i podnośniki mają podobne elementy hydrauliczne z operacyjnego punktu widzenia. Jednak projektant platformy latającej ma dodatkową odpowiedzialność projektową – upewnić się, że „platforma” nie zawiedzie w żadnych okolicznościach.

Nie trzeba dodawać, że platforma ruchoma ma wiele hydraulicznych „zaworów bezpieczeństwa”, które zwykle nie są stosowane w konwencjonalnych układach hydraulicznych wózków widłowych. Sprawia to, że wózek widłowy jest z natury niebezpieczny do użytku przy podnoszeniu i/lub przewożeniu personelu, a producenci wózków widłowych nie boją się ostrzegać przed konsekwencjami używania ich produktów do tego celu. Zawsze istnieje nieodłączne ryzyko związane z jazdą poza obrębem ramy mobilnego pojazdu.

[TB]

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *