Zasady BHP obowiązują wszystkich pracodawców bez żadnego wyjątku. Dotyczą one również zachowania odpowiedniej temperatury pomieszczeń, w jakich przebywają zatrudnieni. Sprawdź, co musisz wiedzieć o swoich prawach, czy możesz odmówić pracy ze względu na zimno odczuwalne na swoim stanowisku oraz jakie obowiązki leżą po stronie przełożonego.
Jakie temperatury powinny panować w miejscu pracy?
Wprowadzone przepisy zakładają, że dopuszczalna minimalna temperatura, niezależnie od charakteru i rodzaju wykonywanej pracy, wynosi 14 stopni Celsjusza. Nie dotyczy to jednak miejsc, w których obowiązują inne zasady techniczne, jak np. chłodnia.
Dwa stopnie więcej dopuszczalne są w takich obiektach jak: hale produkcyjne, magazyny czy obiekty handlowe. Z kolei przedstawiciele zawodów niewymagających większego zaangażowania fizycznego oraz pracownicy biurowi mogą swobodnie funkcjonować w pomieszczeniach, których temperatura nie przekracza 18 stopni.
Co może zrobić pracownik, jeśli temperatury okażą się niższe?
Dobrą informacją dla pracowników jest fakt, iż mają prawo odmówić wykonywania obowiązków zawodowych ze względu na szkodliwe warunki pracy. Obniżenie dopuszczalnej temperatury z całą pewnością można do takich zakwalifikować. Oczywiście wymagane jest poinformowanie o tym swojego zwierzchnika. Pracownikowi przysługuje wówczas możliwość powrotu do domu. Czas tej nieobecności również musi zostać objęty pełnym wynagrodzeniem.
Kolejnym przywilejem zatrudnionych jest możliwość zgłoszenia naruszania zasad BHP do Państwowej Inspekcji Pracy. Po otrzymaniu zgłoszenia przeprowadzana jest kontrola w miejscu pracy, która powinna wykazać nieprawidłowości w prosperowaniu działalności. W takiej sytuacji prawdopodobnie zakończy się surowymi konsekwencjami dla jej właściciela. Duża część pracowników decyduje się jednak na anonimowe zgłoszenie lub całkowicie rezygnuje z tego pomysłu, z obawy przed nieprzyjemnościami, jakie mogłyby ich spotkać ze strony przełożonych.
W dużo gorszej sytuacji znajdują się osoby pracujące na zewnątrz, np. budowlańcy. W polskim prawie nie istnieją żadne przepisy mówiące o obowiązku wstrzymania pracy na skutek skrajnie niskiej temperatury. Co więcej, jest to powód, dla którego zwiększa się zatrudnienie pracowników sezonowych, zajmujących się m.in. odśnieżaniem ulic i podjazdów czy sypaniem soli na chodnikach.
Na czym polega rola pracodawcy w tej sytuacji?
Zatrudniający musi bezwzględnie przestrzegać zasad BHP. Prawo pracy obejmuje również zasady co do ogrzewania pomieszczeń w zakładach. W przypadku ich niespełnienia, na pracodawcę może zostać nałożona kara w wysokości 30 tysięcy złotych.
Praca na świeżym powietrzu wymaga znacznie większego nakładu obowiązków. Zatrudniający muszą zapewnić ocieplającą odzież i obuwie robocze, gorące napoje, posiłki regeneracyjne oraz przede wszystkim specjalne pomieszczenie o powierzchni wynoszącej co najmniej 8 metrów kwadratowych i temperaturze minimum 16 stopni.
Artykuł opracowano wspólnie z profesjonalnym serwisem Kimanet.pl zajmującym się kompleksową obsługą klimatyzacji. Więcej na stronie firmowej www.klimanet.pl/oferta/wentylacja.html