Webmaster to ktoś, kto tworzy i zarządza treścią i organizacją strony internetowej, zarządza serwerem komputera i aspektami programowania technicznego strony internetowej lub wykonuje oba te działania.
Role webmastera w zależności od firmy
Firmy reklamujące usługi webmastera różnią się pod względem używania tego terminu. W mniejszej firmie webmaster zazwyczaj zajmuje się wszystkimi technologiami związanymi z witryną. W większej firmie webmaster zazwyczaj jest kimś, kto ma wiedzę i doświadczenie związaną z HTMLem lub też jest bardziej techniczną osobą z pewnymi umiejętnościami programowania. Techniczny webmaster uruchamia serwer (na przykład zarządzając tworzeniem i autoryzacją związaną z systemami plików) i zapisuje programy lub skrypty Practical Extraction i Reporting Language wymagane przez witrynę.
W bardzo dużej korporacji może istnieć zespół webmasterów w górnej części korporacji, który tworzy ogólny projekt strony korporacyjnej i polityki, aranżuje niezbędne zasoby techniczne (współpracując z ludźmi, którzy dostarczają korporacjom swoją infrastrukturę sieciową), oraz nadzoruje projekt strony internetowej korporacji (często wykonywany przez zewnętrzną firmę). Na poziomie działu i produktu mogą istnieć inni webmasterzy, którzy organizują i rozwijają zawartość strony, zajmują się pozycjonowaniem jak np. http://marketing-sensei.pl/uslugi/pozycjonowanie/pozycjonowanie-stron-internetowych/ i programowaniem dla swojego działu lub produktu. Ponadto istnieje możliwość złączenia wysiłków w celu stworzenia projektu witryny, organizacji i zawartości dla korporacji.
Właściciel firmy Marketing Sensei z Poznania dodaje także, że w małej firmie webmaster może być odpowiedzialny za stworzenie witryny i umieszczenie jej na serwerze innej firmy lub utworzenie jej w samej firmie. Projekt i wykonanie witryny może być początkowo wykonywane przez zewnętrzną firmę projektową. Jednak to utrzymanie witryny jest najczęściej spotykaną rolą webmastera.
Utrzymanie witryny
Znaczna część czasu każdego webmastera jest przeznaczona na utrzymanie witryny. Utrzymanie witryny obejmuje:
- aktualizowanie treści,
- naprawianie zepsutych linków i obrazów,
- zapewnienie zgodności kodu witryny ze wszystkimi przeglądarkami.
Jeśli właściciel strony lub projektant graficzny chce wprowadzić zmiany na stronie, zadaniem webmastera jest wdrożenie tych zmian.
Rozwiązywanie problemów
Webmasterzy nieustannie testują swoje strony internetowe pod kątem czasu ładowania, łatwości użytkowania i funkcjonalności. Webmasterzy sprawdzają również, czy każda treść na stronie jest łatwa do zrozumienia. Użytkownicy kierują skargi dotyczące strony internetowej do webmastera, który oceni i rozwiąże problem tak szybko, jak to możliwe.
Konserwacja serwera
Jednym z najważniejszych aspektów pracy webmastera jest też utrzymanie serwera, komputera, na którym przechowywane są wszystkie informacje dotyczące witryny. W niektórych organizacjach webmasterzy monitorują serwer, aby upewnić się, że działa. Ponadto mogą pisać i uruchamiać programy skryptowe, aby przenosić pliki witryny z serwera programistycznego na serwer produkcyjny online.