Marketing internetowy rozwija się w dynamicznym tempie. Obecnie, mamy w Polsce 25 milionów użytkowników Internetu, którzy są przede wszystkim konsumentami. Handel i promocja przenosi się do sieci, co powoduje rozwój nowych zawodów, w tym pozycjonera. Na czym polega i jak wygląda ta praca dowiemy się od specjalistów z agencji SEO.
W sieci
Internet stał się dostawcą produktów i usług na szeroką skalę. Internetowy handel detaliczny w ubiegłym roku sięgnął zysków wysokości 27 mld złotych. 47% Polaków, czyli prawie połowa robi zakupy przez Internet. Polska jest liderem w dziedzinie rozwoju branży e-commerce w Europie. Tak intensywnie rozwijający się segment rynku wykształcił silną potrzebę powstania nowych specjalistów; w taki sposób marketing internetowy stał się osobną branżą od tradycyjnie pojętej reklamy. Powstały nowe nowe zawody i nowi fachowcy – wyspecjalizowani w sieciowej promocji. Przykładami zawodów przyszłości są specjaliści od Content Marketingu, Buzz Marketingu, oraz pozycjonowania stron internetowych. Ci ostatni, zwani powszechnie pozycjonerami mają szczególnie ciekawą pracę. Przez intensywnie zmieniające się algorytmy wyszukiwarek, w tym czołowego koncernu – Google’a, specjaliści od pozycjonowania muszą intensywnie się szkolić w technicznych nowościach. Na początku istnienia branży, specjaliści od pozycjonowania zajmowali się głównie linkowaniem do wartościowych witryn. Ponieważ roboty wyszukiwarek są coraz bardziej nastawione na treść i użyteczność dla czytelników, pozycjonerzy byli zmuszeni zdobyć umiejętności copywriterów, zapoznać się z content marketingiem i reklamą natywną.
Przeplatanki
Poszczególne elementy marketingu internetowego zaczęły się coraz mocniej przeplatać i tworzyć całość. Obecnie, Ciężko wyobrazić sobie rozdzielenie pozycjonowania stron internetowych od tworzenia wartościowych i użytecznych treści, co niegdyś należało tylko do content marketingu. Pozycjonerzy piszą, zatem ciekawe treści, tworzą infografiki zawierające często dane statystyczne i negocjują z blogerami. Żeby być dobrym w tej branży, nie starczy posiadać tylko wiedzy technicznej i zamykającej się w branży SEO. Pozycjoner musi zapoznać się ze specyfiką branży każdego klienta, a branże bywają bardzo różne – od najróżniejszych sklepów internetowych, przez usługi kamieniarskie, tapicerskie, gabinety psychologiczne lub gabinetu urody po agencje reklamowe i szkoły niepubliczne.
Zalety pracy pozycjonera:
- interesująca i rozwojowa
- mała powtarzalność w wykonywanych czynnościach
- dobrze widziana jest ciekawość świata i kreatywność
- kontakt z wieloma branżami i zawodami
- łączy w sobie kilka marketingowych specjalizacji
Artykuł powstał dzięki współpracy z Agencji SEO/SEM http://www.high-interactivity.pl/