Zakup spółki z jej byłymi pracownikami – krótkie wademekum dla początkujących przedsiębiorców

?????????

Na rynku znaleźć można dość dużo ogłoszeń, w których przedsiębiorcy chcą kupić lub sprzedać upadającą spółkę. Wydawać się to może nieco szalonym pomysłem, jednak ma pewne plusy. W świetle prawa to dotychczasowy zarząd odpowiedzialny jest za sytuację finansową przedsiębiorstwa, więc to on zobowiązany jest do spłaty długów. Często więc taka firma sprzedawana jest w atrakcyjnej cenie, a nowy właściciel zyskuje nie tylko część rynku, włącznie z dotychczasowymi klientami przejmowanej firmy, ale również zyskuje kolejny lokal z gotową linią produkcyjną i pracownikami, która może zacząć działalność praktycznie od zaraz.

Zakup upadającej spółki - zysk czy ryzyko?

Podejmując więc ryzyko, jakim jest zakup upadającej firmy można pozornie wiele zyskać, pod warunkiem wykonywania mądrych decyzji. W całym procesie nie można zapominać również o pracownikach- w upadającej firmie znajdują się pracownicy, którzy posiadają pewne prawa, określone nie tylko kodeksem pracy, ale również sytuacją zawodową, w jakiej się znaleźli.

Jakie są prawa pracowników?

Kiedy przedsiębiorstwo zyskuje nowego właściciela, jego pracownicy mają obowiązek zapoznania się z tym faktem. Najlepszą drogą do powiadomienia o tej zmianie jest droga pisemna, wówczas mamy pewność, że każdy pracownik został poinformowany o zaistniałej zmianie. Kolejną kwestią, która jest równie ważna dla obydwu stron jest zmiana warunków pracy.

Generalnie nie powinno się zmieniać dotychczasowych warunków zatrudnienia, które zostały ustalone z poprzednim pracodawcą do czasu zakończenia terminu, na jaki została podpisana umowa o pracę między pracodawcą, a każdym z pracowników. Jeśli jednak nowy właściciel chce zmienić warunki zatrudnienia, ma taką możliwość w formie wypowiedzenia o zmianie warunków pracy i płacy. Każdy pracownik ma określony czas na podjęcie decyzji, czy akceptuje nowe warunki pracy- w przeciwnym razie wypowiedzenie o zmianach jakoby przeradza się w wypowiedzenie umowy o pracę.

Jak zacząć działalność w nowym przedsiębiorstwie?

Kupując gotowe, działające już przedsiębiorstwo można zasadniczo z dwóch powodów- chcemy mieć gotową, działającą już firmę i zaoszczędzić sobie formalności związanych z jej założeniem lub kupujemy przedsiębiorstwo aby dołączyć je do swojego, już dobrze działającego i tym samym zwiększyć swoje panowanie na rynku. Powody takiego stanu rzeczy są zróżnicowane, jednak warto jest- niezależnie od pobudek, jakie kierowały nami podczas zakupu- zachować pewne zasady, które ułatwią współpracę wszystkim osobom związanym z daną instytucją.

Zazwyczaj plotki czy przypuszczenia o zmianie właściciela firmy rozchodzą się w niej dużo wcześniej, warto jest złożyć formalne oświadczenie o tym fakcie. Jest to gest, który powinien wykonać dotychczasowy właściciel firmy, jednak jeśli tego nie wykonał, to dobrze widziane jest, aby nowy właściciel firmy zapoznał się ze swoimi pracownikami. Kolejną kwestią są warunki, w jakich będą oni pracować. Najwygodniej jest, aby każdy z pracowników do końca trwania swojej umowy pracował na dotychczasowych warunkach, a ewentualna zmiana zdarzyła się z chwilą przedłużenia umowy.

Więcej na temat kupna i sprzedaży spółek na stronie www.spolki-excelio.pl – polecamy!

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *