Debata na temat właściwości drewna i ich wpływu na dźwięk

guitar-4750598_960_720Czy drewno ma wpływ na ton dźwięku gitary? To odwieczne pytanie, które prawdopodobnie powoduje najwięcej kłótni między lutnikami a gitarzystami (poza pytaniem, czy istnieje różnica między typami kondensatorów) niż można byłoby sobie wyobrazić.

Niektórzy powiedzieliby, że fakt, że toczy się nawet debata na temat właściwości drewna względem tonów, wystarczy, aby powiedzieć, że jest to nieistotne. Jednak większość mimo wszystko uznaje iż jest to całkiem racjonalny punkt widzenia – ale trzeba zauważyć też, że problem nie jest taki prosty. Szczególnie każdy doświadczony lutnik może potwierdzić, by nie odrzucać całkowicie rozważań na temat doboru i preferencji drewna.

Chciałbym zwrócić twoją uwagę na to, że można w sieci znaleźć niejeden wpływ, gdzie dźwięki są nagrane na identycznych konfiguracjach i przetwornikach z różnymi gatunkami drewna. Wyniki są w rzeczywistości interesujące i mogą dać wiele do myślenia.

Biorąc pod uwagę właściwości drewna

Aby się nad tym zastanowić, przyjrzyjmy się przez chwilę temu, jak drewno wpływa na instrumenty akustyczne. Ogólna zasada mówi, że im gęstsze drewno, tym czystszy ton. Bardziej miękkie drewno będzie ma ton brzmiący z mniejszą intensywnością. Dzieje się tak, ponieważ samo drewno naśladuje wibracje struny w dwóch oddzielnych punktach:

• Energia mechaniczna przenoszona z bezpośredniego kontaktu ze struną (na mostku).
• Energia mechaniczna przenoszona przez częstotliwości cząsteczek powietrza odbijających się w komorze (a także w pewnym stopniu nad przestrzenią dźwiękową).

Zdolność drewna do przenoszenia energii mechanicznej jest jego wartością – gęstsze drewno nie jest tak elastyczne jak drewno bardziej porowate i znacznie łatwiej reaguje na wyższe częstotliwości. Porowate drewno pochłania więcej wyższego zakresu, lepiej reagując na częstotliwości basów.

Te same zasady są stosowane do gitar elektrycznych, ale główny czynnik został usunięty: nie ma pogłosu energii mechanicznej przez cząsteczki powietrza. Przetworniki elektromagnetyczne działają poprzez wykrywanie zmiany pola magnetycznego wytwarzanego przez bieguny, które są skierowane w górę na strunę.

Krytycy wartości tonalnych drewna w gitarach elektrycznych często z przyjemnością kończą swoje argumenty tutaj, umieszczając całą wartość brzmienia na przetwornikach po tym, jak energia mechaniczna drgań struny zostanie przekształcona w energię elektryczną – ze struny i nigdzie indziej. I mają rację, aż do pomysłu, że na struny gitary nie ma wpływu ich własny pogłos. W końcu pewna ilość wzajemnej energii jest przenoszona z powrotem do struny. Mimo że energia mechaniczna z częstotliwości odbijających się w powietrzu została usunięta – nadal istnieje energia do rozważenia z bezpośredniego kontaktu ze struną.

To forma współczulnego rezonansu – ta obecność jest niezaprzeczalna w każdym instrumencie smyczkowym. Istnieje rezonansowy związek między strunami a korpusem gitary, gdy energia jest przenoszona do drewna przez bezpośredni kontakt, a następnie zwracana przez te same punkty kontaktu. Jeśli drewno ma różną konsystencję, to jest rzeczą oczywistą, że energia zwrócona do strun będzie miała nowe widmo harmoniczne w oparciu o to, co drewno było w stanie przenieść.

Interesują Cię podobne zagadnienia? Zajrzyj tutaj: https://www.luthier.com.pl/

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *