Internet to obecnie przestrzeń oferująca ogromne możliwości, również dla osób prowadzących działalność gospodarczą. To miejsce, gdzie można nie tylko zareklamować swoją firmę i pozyskiwać nowych klientów czy kontrahentów. W sieci można także wymieniać się doświadczeniami z osobami, które również zajmują się działalnością w danym zakresie.
Dwie możliwości
Obecnie istnieją dwa podstawowe sposoby promowania swojej firmy w Internecie. Mianowicie, chodzi tutaj o własną stronę internetową oraz fanpage na Facebooku. Czym różnią się te dwa warianty? Jakie są ich wady i zalety? Poniżej znajduje się próba odpowiedzi na powyższe pytania.
Strona internetowa
Strona internetowa to, w obecnych czasach mówiąc najprościej, wizytówka firmy. Powinna być ona zbudowana w sposób maksymalnie przejrzysty, zapewniający intuicyjną obsługę. Witryna musi zawierać takie informacje jak dane firmy (dokładny adres, kontakt, numer konta bankowego, forma prawna prowadzenia działalności gospodarczej), sprecyzowaną ofertę handlową lub usługową (to w zależności od profilu działalności). To oczywiście dane absolutnie podstawowe, oprócz tego warto dodać chociażby mapkę dojazdu, czy też kalendarz oraz formularz kontaktowy. Wszystko to znacząco ułatwi potencjalnemu klientowi poruszanie się po witrynie.
Zbudowanie dobrej strony internetowej nie jest jednak takie łatwe. Wymaga to bowiem specjalistycznej wiedzy na temat optymalizacji witryn (ważne jest również pozycjonowanie stron) pod kątem ich wyszukiwania. Wyszukiwarki działają według pewnych reguł – im strona lepiej wpisuje się w zasady ich działania, tym wyżej będzie w wynikach wyszukiwania.
Strona internetowa posiada jednak pewną zasadniczą wadę. Otóż nie można jej w prosty sposób dowolnie edytować, na przykład zamieszczać nowych wpisów. Wówczas potrzebna staje się pomoc informatyka, który potrafi dokonywać tego typu zmian.
A może Fanpage?
Alternatywą dla strony internetowej jest fanpage na Facebooku. W ostatnich latach popularność portali społecznościowych nieustannie rośnie, nic więc dziwnego, że również przedsiębiorcy coraz chętniej się nimi interesują. Facebook dociera bowiem do milionów użytkowników, nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Jest to więc idealny sposób promocji swojej firmy, nawiązywania nowych kontaktów oraz pozyskiwania klientów.
Co jest niezwykle ważne z punktu widzenia każdego przedsiębiorcy, fanpage można z łatwością edytować. Uaktualnianie go może polegać na dodawaniu nowych wpisów lub zdjęć. Wszystko to pozwala pokazać, że dana firma cały czas się rozwija, co jest zachęcające dla potencjalnych klientów.
Dokonując porównania obydwu form promocji w Internecie należy skupić się głównie na dwóch kwestiach. Otóż profesjonalna strona internetowa wiąże się z zatrudnieniem osoby, która ją zbuduje i następnie wypromuje, a to są konkretne koszty. Nie każda firma, zwłaszcza znajdująca się na początku swej działalności, może pozwolić sobie na tego typu wydatek. Tu znacznie korzystniej wypada fanpage na Facebooku, który można założyć samodzielnie, bez żadnych opłat. Drugą kwestią jest natomiast możliwość uaktualniania treści. W przypadku strony internetowej najczęściej znów będzie potrzebny specjalista, który dokona nowych wpisów bądź też umieści nowe zdjęcia czy filmy. Natomiast Facebook oferuje swoim użytkownikom niezwykle proste w obsłudze narzędzia, z obsługą których poradzi sobie na pewno każdy – wystarczy tylko znaleźć trochę czasu. Dla niektórych jednak firmowy profil na Facebooku może wyglądać niezbyt profesjonalnie, stąd też należy wziąć specyfikę danej branży i prowadzić go w sposób z nią zgodny.
Którą z form wybrać?
Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa. Należy bowiem pamiętać, że nie ma rozwiązań idealnych, każdy wariant ma swoje wady i zalety. Dobrze jest więc być tego świadomym. Jeżeli mamy umiejętności i budżet aby sfinansować pozycjonowanie stron można pokusić się o stworzenie oryginalnej witryny. Można jednak zaryzykować stwierdzenie, że najlepszym rozwiązaniem jest zarówno zbudowanie strony internetowej, jak i prowadzenia fanpage’a na Facebooku. Dzięki temu można dotrzeć do znacznie szerszej grupy potencjalnych klientów.
Autorem artykułu jest serwis posiadający w swojej ofercie pozycjonowanie stron www oraz inne możliwości promocji własnej firmy.