Zawód: specjalista ds. SEO. Czym się zajmuje i ile zarabia?

37450212 - business people on monitor report graph and seo on web

Od dawna wiadomo, że mając własny biznes, niezbędne jest również posiadanie strony internetowej. Ale samo jej istnienie na nic się nie zda, jeśli nie będzie pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Tu z pomocą przychodzi specjalista ds. SEO, potocznie zwany pozycjonerem. Czym się zajmuje i na jakie zarobki może liczyć? Dzisiaj się tym zajmiemy.

Kim jest pozycjoner?

Specjalista ds. SEO to osoba, która zajmuje się optymalizacją i pozycjonowaniem serwisów internetowych. Jej celem jest analiza strony pod każdym kątem i przygotowanie odpowiedniej strategii, aby witryna znajdowała się jak najwyżej w SERP (ang. Search Engine Result Page), czyli w wynikach wyszukiwania.

Internauci, wpisując konkretną frazę w Google, np. „sandały damskie sklep online”, otrzymują listę z wynikami.

Na samej górze oraz na dole znajdują się linki sponsorowane. To reklamy, za które trzeba płacić. Jak wyjaśnia agencja SEO Miromind, zadaniem pozycjonera jest zadbanie o to, aby dana strona znajdowała się w wynikach organicznych. W tym celu wykorzystuje się złożone techniki SEO zgodne z wymaganiami algorytmów, aby przyciągnąć ruch na stronę i tym samym zwiększyć sprzedaż, popularność, autorytet itp.

Specjalista ds. SEO – wykształcenie

W Polsce nie ma studiów kierunkowych, które przygotowują do zawodu specjalisty ds. SEO. Dlaczego? Ponieważ to zawód niezwykle płynny i stworzenie jakiegokolwiek programu edukacyjnego mijałoby się z celem. Algorytmy potrafią zmieniać się nawet kilka razy w roku, dlatego aby zostać pozycjonerem, lepiej ukończyć odpowiednie kursy i szkolenia.

Nie jest to jednak wymóg. Tak naprawdę każdy może zacząć swoją przygodę z SEO, choć trzeba pamiętać, że to zawód, w którym bardzo ważny jest samorozwój. Śledzenie nowinek z branży oraz szkolenie webmasterki to podstawa. Ale od wiedzy teoretycznej, ważniejsza jest praktyka. Warto w tym celu zatrudnić się w agencji SEO, gdzie przyszły pozycjoner nabędzie niezbędnych umiejętności do wykonywania tego zawodu.

Na czym polega praca specjalisty ds. SEO?

Choć każdy specjalista ds. SEO ma własny styl pracy i stosuje nieco inne praktyki, tak wszyscy opierają się na tych samych wymaganiach. Google udostępnia nawet specjalne wskazówki dla webmasterów, które wyznaczają pewne ramy i podpowiadają, co jest niezgodne i traktowane jako działania spamowe.

Granica między White Hat SEO (praktyki zgodne z wytycznymi Google) a Black Hat SEO (praktyki niezgodne z wytycznymi Google) jest cienka, dlatego praca pozycjonera wymaga analitycznego myślenia.

W maju 2020 roku Semrush przeprowadziło badanie, w którym uwzględniono ponad 4000 ofert pracy z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Indii i Australii. Obecnie od specjalisty ds. SEO wymaga się kilku podstawowych umiejętności:

  • znajomość narzędzi Google (Google Analytics, Google Search Console) – 47%
  • HTML i CSS – 45%
  • dobór fraz kluczowych – 36%
  • link building – 34%
  • techniczne SEO – 31%
  • JavaScript – 18%
  • on-page SEO – 14%
  • mobile SEO – 11%
  • SEO lokalne – 10%
  • A/B testing – 8%

Jak widać, wiedza pozycjonera jest dosyć obszerna i oparta na wielu czynnikach rankingowych. Na czym więc polega jego praca? Przede wszystkim na badaniu strony pod kątem widoczności w Google, doborze odpowiednich słów kluczowych, analizie konkurencji, optymalizacji samej witryny oraz pozyskiwaniu linków, a to wszystko przy uwzględnieniu budżetu klienta. Całkiem sporo tych obowiązków – czy to się więc opłaca?

Zarobki pozycjonera

Płaca specjalisty ds. SEO uzależniona jest od wielu czynników takich jak zajmowane stanowisko, miejsce pracy, doświadczenie, posiadane umiejętności, czy dodatkowe źródła dochodu poza pracą etatową. I tak, według ankiety przeprowadzonej przez Senuto zarobki pozycjonerów wyglądają następująco:

Junior SEO Specjalista

Średnie wynagrodzenie: 3500 zł netto

Średni wzrost wynagrodzenia w ciągu roku: 14,07%

Specjalista SEO

Średnie wynagrodzenie: 4500 zł netto

Średni wzrost wynagrodzenia w ciągu roku: 15,19%

Senior SEO Specjalista

Średnie wynagrodzenie : 5500 zł netto

Średni wzrost wynagrodzenia w ciągu roku: 13,56%

Manager SEO

Średnie wynagrodzenie: 8500 zł netto

Średni wzrost wynagrodzenia w ciągu roku: 13,97%

Właściciel firmy SEO

Średnie wynagrodzenie : 11 000 zł netto

Średni wzrost wynagrodzenia w ciągu roku: 20,00%

Jak zostać specjalistą ds. SEO?

Wiele osób zaczyna swoją przygodę z SEO od stażu. To świetny sposób na zdobycie niezbędnego doświadczenia oraz nabycia podstawowych umiejętności. Warto oczywiście przed podjęciem jakiejkolwiek pracy zaznajomić się z tematem, aby nie być całkiem „zielonym”. Tu przydadzą się liczne kursy i szkolenia, które w dużej mierze są darmowe.

Pozycjoner to zawód, w którym absolutną podstawą jest bycie na bieżąco. Należy więc regularnie śledzić fora branżowe i blogi tematyczne. Bardzo dużo informacji znajduje się na również stronach zagranicznych, dlatego znajomość języka angielskiego to dość istotna umiejętność.

Do tego dochodzi obserwacja konkurencji, która może sporo nauczyć. Nie głupim pomysłem jest także przeprowadzanie testów na własnych stronach, aby sprawdzić, czy wybrane praktyki mają przełożenie na wyższą pozycję witryny. Pamiętaj, że wiele wytycznych SEO jest dostępna w sieci, dlatego testuj, popełniaj błędy i wyciągaj wnioski.

***

Specjalista ds. SEO to obecnie bardzo pożądany zawód i pracy wcale nie brakuje. Wiele firm decyduje się na skorzystanie z usług agencji czy freelancerów, aby przyciągnąć więcej klientów, wyglądać bardziej profesjonalnie i zbudować dobrą reputację. Ścieżka kariery pozycjonera może i nie jest usłana różami, ale przy odrobinie wytrwałości i determinacji potrafi przynieść zarówno spore korzyści finansowe, jak i satysfakcję z dobrze wykonanej pracy.

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *