Rys historyczny: praca na statku

IMG_3892 (Kopiowanie)Praca fizyczna była dla rodzaju ludzkiego czymś zwyczajnym, powszednim. Jednak człowiek nie jest w stanie przez dłuższy czas nosić ciężaru równego wadze swego ciała. Konie lub woły mogą ciągnąć wóz z towarami ważącymi 400-500kg. Niewielka łódź napędzana ośmioma wiosłami zabiera 4 tony ładunku, a mały statek żaglowy ponad 30 ton. Obydwie jednostki mogą wozić produkty bez przerwy. To główny atut przewozów i podróżowania drogą wodną. Rozwój technologiczny okazał znakomitym inżynierem, dzięki któremu praca człowieka z każdym stuleciem była coraz łatwiejsza.

Rozwój handlu i biznesu na całym świecie spowodował wzrost zapotrzebowania na różne środki transportu, które znacznie przyspieszały wymianę handlową. Statek żaglowy, którego początki sięgają starożytności, w ciągu kolejnych stuleci zyskiwał różnorodne formy i wyposażenie, w miarę dokonującego się postępu w nauce i technice. Począwszy od rzymskich jednostek handlowych, przez karawele z epoki wypraw Kolumba i majestatyczne okręty liniowe z czasów Horatio Nelsona, aż do Windjammerów, jakimi na początku XX wieku transportowano z Chile fosfaty, a z Anglii stal i węgiel, żagiel pozostał symbolem piękna, użyteczności, dobrobytu i szeregu odkryć geograficznych.

Dzięki żaglowcom możliwy był również rozwój emigracji zarobkowej na świecie. Robotnicy różnych krajów, którzy chcieli zakosztować lepszego życia, często zatrudniali się na statku jako pracownicy fizyczni. W zamian za swoją pracę na łodziach, mogli przemieszczać się po całym świecie za darmo. To przyspieszyło również mieszanie się rozmaitych kultur na kuli ziemskiej.
IMG_4831Od zarania dziejów morze kształtowało życie oraz politykę na naszej planecie. Nie ma jednak dzisiaj specjalistów, którzy potrafiliby opisać wszystkie typy żaglowców, które w ciągu sześciu tysiącleci zbudował człowiek a w wielu przypadkach pogrzebało morze. Nie potrafimy nawet powiedzieć jak wyglądał statek flagowy Kolumba, od którego rozpoczęła się era nowożytna. Nie znamy odpowiedzi na pytanie jakie było rozmieszczenie wioseł i wioślarzy na starożytnych trierach.
Historia już chyba nigdy nie zdradzi tajemnic, które zabrały ze sobą zatopione żaglowce.

Stare żaglowce i dawni żeglarze zasługują na nasz podziw i szacunek również dzisiaj, w XXI wieku. Wieku powszechnie stosowanej nawigacji radarowej lub satelitarnej. Dotyczy to nie tylko żaglowców, które wygrywały bitwy i zdobywały trofea w regatach, ale również tych nieznanych statków łowców wielorybów i małych łodzi tubylczych, pokonujących przestrzenie oceanów. Wszystkie statki są dzisiaj dziedzictwem ludzkości – te, które archeologom udało się wydobyć spod ziemi, jak i te podniesione z dna morza lub zachowane po zakończeniu eksploatacji. Epoka żaglowców nie skończyła się dzięki żaglowcom szkolnym. Są one nadal nierozłącznie związane z morzem i wiatrem, a pracę na dzisiejszych statkach oferuje wiele serwisów ogłoszeniowych.

Artykuł powstał przy współudziale serwisu www.statkihistoryczne.pl

1 komentarz do “Rys historyczny: praca na statku

  1. Liman
    30 sierpnia 2016 at 12:33

    Fajna sprawa z tymi żaglowcami. Popływałbym sobie na takich dużych okrętach. Póki co rezerwuje mniejsze yachty na https://czarteruj.com/ i też daję rady :) Polecam, relaks niesamowity.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *