Pojęcie lead wywodzi się z handlu i odnosi bezpośrednio do informacji na temat potencjalnego klienta. Głównie dotyczą one jego zaangażowania w możliwość kupienia danego towaru bądź usługi. W HR wykorzystuje się zaś pojęcie leadu rekrutacyjnego, które w doskonały sposób może upraszczać i uskuteczniać proces poszukiwania pracownika.
Czym jest lead rekrutacyjny?
Lead rekrutacyjny informuje rekrutera nie tylko o tym, czy potencjalny kandydat nadaje się na wybrane stanowisko, ale czy wykazuje aktywność w poszukiwaniu pracy. Dane te mogą pomóc m.in. w tworzeniu treści ofert pracy, które następnie będą zamieszczane na portalach typu Pracuj.pl. Leady rekrutacyjne pozyskuje się poprzez specjalistyczne narzędzia lub poprzez research własny np. przeglądanie mediów społecznościowy.
Jak wykorzystać lead rekrutacyjny?
Rekruter posiadający wiedzę z leadów rekrutacyjnych może działać o wiele precyzyjniej, a tym samym szybciej pozyskiwać potencjalnych kandydatów na pracowników. Dzięki informacjom uzyskanych z nich specjaliści HR mogą tworzyć spersonalizowane wiadomości oraz oferty pracy skierowane do konkretnych osób. Rzutuje to również na podejście do poszczególnych kandydatów m.in. podczas rozmów bezpośrednich. Operowanie na leadach rekrutacyjnych zwiększa również prestiż firmy, która jawi się w oczach potencjalnych pracowników jako przedsiębiorstwo stawiające przede wszystkim na załogę.
Jak pozyskiwać leady rekrutacyjne?
Głównym sposobem na pozyskiwanie leadów rekrutacyjnych jest aktywizowanie potencjalnych kandydatów na pracowników. Można to osiągnąć za pomocą m.in. newslettera, webinarium, spotkania w siedzibie firmy bądź dni otwartych. Głównym narzędziem do przekazywania i pozyskiwania wiedzy będą jednak media społecznościowe, które generują niesamowity ruch osobowy. Dotyczy to zarówno aktywności użytkowników na ich profilach, jak i zaangażowania w grupy oraz wydarzenia.