Odpowiednia strategia promocyjna daje szansę na osiągnięcie zadowalających wyników w sektorze e-commerce. Niekiedy konieczne jest podjęcie działań oscylujących pomiędzy różnorodnymi rodzajami marketingu. Warto wiedzieć, na czym polegają reklamy push oraz pull.
Charakterystyka
Strategia pchania (ang. push), określana również metodą tłoczenia, polega na aktywnej promocji produktów lub usług poprzez przepychanie ich przez elementy cyklu dystrybucyjnego. Wykorzystuje się ją przy reklamowaniu artykułów przeznaczonych do masowych odbiorców. Produkty te są najczęściej mało zróżnicowane jakościowo oraz cenowo. W strategii push wykorzystuje się popularne newslettery, notyfikacje push, mailingi oraz standardowe wiadomości SMS. Podstawę systemu stanowi marketing za przyzwoleniem. Użytkownik musi więc wyrazić zgodę na otrzymywanie komunikatów promocyjnych.
W przypadku strategii pull najważniejszą kwestią jest zmotywowanie dystrybutorów do sprzedaży towarów znajdujących się w ofercie danej firmy. W tym celu tworzone są programy partnerskie. Dystrybutorom oferuje się ponadto atrakcyjne rabaty. W strategii pull wykorzystywane są tradycyjne bannery, przyciski, odnośniki oraz pola sponsorskie. Reklama stanowi narzędzie wykorzystywane do wzbudzenia popytu na dany produkt w grupie końcowych klientów.
Różnice
Metoda push bazuje na bezpośrednich działaniach, których zasadniczym celem jest wpływ na potencjalnych klientów i nakłonienie ich do podjęcia określonych przez nadawcę komunikatu działań. Strategia informuje konsumentów o produktach, usługach oraz ewentualnych korzyściach, wynikających z nabycia konkretnego towaru.
W przypadku metody pull, użytkownik sam poszukuje informacji, identyfikując się z daną marką. Strategia nie ma formy bezpośredniej. Sprawdzi się ona w promocji niewielkich firm, rozpoczynających swoją działalność na rynku. W przypadku globalnych przedsiębiorstw bardziej efektywna będzie koncepcja tłoczenia.
Synergizm
Strategie push i pull są koherentnymi metodami. Warto zatem uwzględniać obie koncepcje w działaniach promocyjnych. Korzystając z narzędzi push marketingu, można dotrzeć do wielu odbiorców. Przy pomocy instrumentów strategii pull przedsiębiorca wytworzy u klientów końcowych potrzebę posiadania danego towaru. Działania bazujące na obu metodach mogą zoptymalizować osiągane wyniki sprzedażowe. Klienci będą bowiem zainteresowani marką oraz kupnem wytwarzanych przez przedsiębiorstwo towarów.
Odpowiednio wykorzystane reklamy push oraz pull mogą znacząco wpłynąć na sukces promowanej marki. Warto zatem traktować promocję firmy jako działania wieloaspektowe. Dobór właściwych środków pozwoli zbudować trwałe relacje z klientami, którzy chętnie będą korzystać z usług przedsiębiorstwa.