Reklama dla obcych firm a podatek VAT

digital-trends

Reklama, a VAT

Patrząc na reklamę w kontekście podatku VAT, można ją rozpatrywać dwojako: jako przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej oraz formę rozpowszechniania informacji o własnej firmie i jej produktach. W pierwszym przypadku reklamę należy rozważać zgodnie z klasyfikacją pod podatek VAT, bowiem usługi te są wykonywane na rzecz osób trzecich. Druga opcja umożliwia rozpowszechnianie informacji o przedsiębiorstwie, dlatego też przepisy VAT dotyczące reklamy należy rozpatrywać dwoisto.

Klasyfikacja reklam

Klasyfikacja PKWiU do działu „usługi reklamowe” zalicza takie formy reklamy jak sprzedaż miejsca lub czasu na reklamę; planowanie, opracowanie i rozklejanie reklam oraz pozostałe usługi reklamowe. Mówiąc o podmiotach wykonujących usługi reklamowe, to nie tylko instytucje takie jak agencje reklamowe czy domy medialne, ale również podmioty wykonujące szereg działań mających na celu promocję usługi czy produktu i cały proces szeroko rozumiany jako reklama.

Co warto wiedzieć

Pod żadnym pozorem nie wolno różnicować opodatkowania w zależności od takich sytuacji jak: to czy usługi świadczone są bezpośrednio czy za pośrednictwem innych podmiotów; dana działalność jest usługą główną czy drugorzędną, a także transakcje dokonywane są ramach szczególnego rodzaju przedsiębiorstwa czy są dokonywane w ramach innej działalności. Nie można różnicować opodatkowania chociażby ze względu na brak dyskryminacji podatkowej, neutralności podatkowej, równej konkurencji, a więc wyklucza to różne traktowanie wobec przepisów dotyczących podatku VAT.

Reklama za granicą

Osobne reguły prawa podatkowego obowiązują w przypadku, gdy reklama świadczona jest za granicą lub przedsiębiorstwo organizujące dla nas reklamę ma swoją siedzibę poza granicami naszego państwa. Gdy osoba fizyczna lub inny podmiot zamawiający usługę reklamową mieszka poza granicą państwa, w którym powstaje reklama, wówczas miejscem świadczenia usług jest miejsce zamieszkania usługodawcy. Jeżeli reklama zamawiana jest z zagranicy, czyli importowana, wówczas podatek VAT rozliczany jest na zasadach obowiązujących za granicą. Osobne zagadnienie dotyczy reklam zamawianych przez pośrednika. W takim przypadku miejscem świadczenia usług jest kraj zamieszkania zamawiającego.

Usługi dodatkowe

Często z usługami reklamowymi związane są usługi organizowania wystaw czy konferencji. Nie są to usługi typowo reklamowe, jednak często bardzo blisko związane z branżą reklamową. Warto jednak zapoznać się z zasadami opodatkowania organizacji takich imprez, bowiem rządzą się one swoimi prawami.

W ramach przepisów prawa

Jak wszystkie inne dziedziny, także usługi reklamowe objęte są przepisami prawa, w tym przepisy podatkowe. Usługi reklamowe są coraz częściej przedmiotem działalności gospodarczej, dlatego też wykonując usługi reklamowe dla innych przedsiębiorstw warto być na bieżąco z przepisami dotyczącymi opodatkowania tej formy działalności. Jeżeli nie masz pewności co do właściwej interpretacji przepisów podatkowych, zawsze można skonsultować je z osobą znającą się na przepisach, jak chociażby specjalista ds. księgowości.

Raport opracowano wspólnie z firmą produkującą konstrukcje reklamowe więcej informacji na stornie: http://billboard-x.pl

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *