Opakowania firmowe są niezwykle ważne w przypadku wielu branż. Dobrze skonstruowane i ładnie wyglądające, może przekonać klienta do kupna produktu lub pozostawieniu towaru na półce. Sam proces jego wykonania składa się z wielu etapów, które muszą ze sobą współgrać. Jak wygląda praca projektanta opakowań i z iloma trudnościami musi się zmagać?
Rodzaj opakowania
Decydując się na zamówienie indywidualnie dedykowanych opakowań, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czemu mają służyć i co ma być w nich przechowywane. Branża spożywcza potrzebuje innego rodzaju niż przykładowo, branża motoryzacyjna. W pierwszym kroku, trzeba dokładnie przedstawić wszystkie wymagania dotyczące sfery technicznej. Można oczywiście skorzystać z fachowej porady projektanta, jednak rozmiary i rodzaj przechowywanego towaru trzeba podać. Określić trzeba również materiał, z którego opakowanie ma zostać wykonane – czy ma być to folia, papier, karton, drewno, a może jakaś kombinacja tych surowców?
Trzeba być świadomym, że niektóre produkty wymagają pewnego rodzaju materiałów, które zostały określone w przepisach. Umieszczenie lodów w drewnianym pudełku raczej nikomu nie przysporzy klientów. Mając wystarczające środki finansowe, można skusić się na projekt innowacyjnego opakowania, niespotykanego do tej pory na rynku. Jednym z takich ciekawych opakowań jest Sushi Bomb. W ramach panujących przepisów i posiadanych środków finansowych – wyobraźnia może znaleźć swoje ujście.
Znak firmowy
Opakowanie ma za zadanie nie tylko chronić produkt przed czynnikami zewnętrznymi, ale również kreować markę firmy, zachęcać do kupna i reklamować – zarówno towar, jak i producenta. W tym celu niezbędne jest stworzenie odpowiedniej szaty graficznej, która powinna zawierać nie tylko nazwę firmy i produktu, ale również odpowiednie hasło reklamowe i dobrze dobrane grafiki. Logo firmowe jest, jakie jest i tego raczej się nie zmieni, jednak cała reszta elementów może zostać dowolnie wybrana i zaprojektowana przy wsparciu projektanta.
W przypadku różnych branż i towarów, nacisk trzeba postawić na inne cechy opakowania. Wracając przykładowo do lodów, nie trzeba na opakowaniu pisać, czym one są, gdyż każdy to widzi. Warto skupić się na żywej i ciekawej kolorystyce, miłej dla oka grafice oraz nazwie samego produktu. Inna firma, która będzie potrzebować kartonów o stosunkowo dużych gabarytach, powinna skupić się na chwytliwym haśle reklamowym, który podpowie potencjalnemu klientowi, co znajduje się w środku. Oczywiście logo produktu i kolorystyka również jest ważna, nie trzeba jednak pokrywać nią całego opakowania, gdyż nie tylko jest to bardzo kosztowne, ale również nie wygląda elegancko.
Elementy konieczne i opcjonalne
Każde opakowanie musi zawierać również pewne elementy konieczne. W przypadku branży spożywczej jest to skład oraz wartości odżywcze. Branża motoryzacyjna powinna zamieścić ostrzeżenie o przechowywanym produkcie, a firmy przechowujące ciecze łatwopalne – stosowną informację na ten temat. Innym elementem koniecznym jest kod kreskowy – zwłaszcza jeśli produkt skierowany jest do indywidualnego klienta, a opakowanie nie służy tylko do stania na magazynie. Można natomiast w ciekawy sposób zaprojektować te części grafiki, by również przyciągały wzrok – wszystko zależy od inwencji twórczej projektanta i samego zamówienia. Mając gotowy projekt, należy udać się już do innej firmy, która takie opakowanie wykona.
Bardzo rzadko zdarza się, że w tym samym miejscu można zamówić i projekt i wykonanie. Projektant opakowań powinien być nie tylko dobrym grafikiem i mieć znajomość ludzkiej psychiki w aspektach marketingowych, ale także móc doradzić w przypadku problemów z doborem materiałów czy wielkości opakowania. Nie jest to łatwa praca. Trzeba znać nie tylko odpowiednie przepisy, ale również pracować z klientami, którzy często sami nie wiedzą, co chcieliby otrzymać. To praca polegająca na ciągłym udoskonalaniu własnych umiejętności i tworzonych projektów tak, by zamawiający klient był jak najbardziej zadowolony.
Unikatowe projekty opakowań wykonane przez profesjonalnych grafików można obejrzeć na stronie opakowaniaswiata.pl