Projektowanie opakowań dla firmy – jak wygląda taka praca?

7

Opakowania firmowe są niezwykle ważne w przypadku wielu branż. Dobrze skonstruowane i ładnie wyglądające, może przekonać klienta do kupna produktu lub pozostawieniu towaru na półce. Sam proces jego wykonania składa się z wielu etapów, które muszą ze sobą współgrać. Jak wygląda praca projektanta opakowań i z iloma trudnościami musi się zmagać?

Rodzaj opakowania

Decydując się na zamówienie indywidualnie dedykowanych opakowań, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czemu mają służyć i co ma być w nich przechowywane. Branża spożywcza potrzebuje innego rodzaju niż przykładowo, branża motoryzacyjna. W pierwszym kroku, trzeba dokładnie przedstawić wszystkie wymagania dotyczące sfery technicznej. Można oczywiście skorzystać z fachowej porady projektanta, jednak rozmiary i rodzaj przechowywanego towaru trzeba podać. Określić trzeba również materiał, z którego opakowanie ma zostać wykonane – czy ma być to folia, papier, karton, drewno, a może jakaś kombinacja tych surowców?

Trzeba być świadomym, że niektóre produkty wymagają pewnego rodzaju materiałów, które zostały określone w przepisach. Umieszczenie lodów w drewnianym pudełku raczej nikomu nie przysporzy klientów. Mając wystarczające środki finansowe, można skusić się na projekt innowacyjnego opakowania, niespotykanego do tej pory na rynku. Jednym z takich ciekawych opakowań jest Sushi Bomb. W ramach panujących przepisów i posiadanych środków finansowych – wyobraźnia może znaleźć swoje ujście.

Znak firmowy

Opakowanie ma za zadanie nie tylko chronić produkt przed czynnikami zewnętrznymi, ale również kreować markę firmy, zachęcać do kupna i reklamować – zarówno towar, jak i producenta. W tym celu niezbędne jest stworzenie odpowiedniej szaty graficznej, która powinna zawierać nie tylko nazwę firmy i produktu, ale również odpowiednie hasło reklamowe i dobrze dobrane grafiki. Logo firmowe jest, jakie jest i tego raczej się nie zmieni, jednak cała reszta elementów może zostać dowolnie wybrana i zaprojektowana przy wsparciu projektanta.

W przypadku różnych branż i towarów, nacisk trzeba postawić na inne cechy opakowania. Wracając przykładowo do lodów, nie trzeba na opakowaniu pisać, czym one są, gdyż każdy to widzi. Warto skupić się na żywej i ciekawej kolorystyce, miłej dla oka grafice oraz nazwie samego produktu. Inna firma, która będzie potrzebować kartonów o stosunkowo dużych gabarytach, powinna skupić się na chwytliwym haśle reklamowym, który podpowie potencjalnemu klientowi, co znajduje się w środku. Oczywiście logo produktu i kolorystyka również jest ważna, nie trzeba jednak pokrywać nią całego opakowania, gdyż nie tylko jest to bardzo kosztowne, ale również nie wygląda elegancko.

Elementy konieczne i opcjonalne

Każde opakowanie musi zawierać również pewne elementy konieczne. W przypadku branży spożywczej jest to skład oraz wartości odżywcze. Branża motoryzacyjna powinna zamieścić ostrzeżenie o przechowywanym produkcie, a firmy przechowujące ciecze łatwopalne – stosowną informację na ten temat. Innym elementem koniecznym jest kod kreskowy – zwłaszcza jeśli produkt skierowany jest do indywidualnego klienta, a opakowanie nie służy tylko do stania na magazynie. Można natomiast w ciekawy sposób zaprojektować te części grafiki, by również przyciągały wzrok – wszystko zależy od inwencji twórczej projektanta i samego zamówienia. Mając gotowy projekt, należy udać się już do innej firmy, która takie opakowanie wykona.

Bardzo rzadko zdarza się, że w tym samym miejscu można zamówić i projekt i wykonanie. Projektant opakowań powinien być nie tylko dobrym grafikiem i mieć znajomość ludzkiej psychiki w aspektach marketingowych, ale także móc doradzić w przypadku problemów z doborem materiałów czy wielkości opakowania. Nie jest to łatwa praca. Trzeba znać nie tylko odpowiednie przepisy, ale również pracować z klientami, którzy często sami nie wiedzą, co chcieliby otrzymać. To praca polegająca na ciągłym udoskonalaniu własnych umiejętności i tworzonych projektów tak, by zamawiający klient był jak najbardziej zadowolony.

Unikatowe projekty opakowań wykonane przez profesjonalnych grafików można obejrzeć na stronie opakowaniaswiata.pl

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *