Restauracja jest niezwykle ważną częścią hotelu, zwłaszcza gdy jest on stosunkowo komfortowy (ma trzy gwiazdki i więcej). Taki lokal może nie tylko sprawić, że klient będzie chętniej wracał do hotelu, ale wręcz go wypromować i zbudować jego renomę. W czym więc tkwi sekret najlepszych restauracji hotelowych i co zrobić, by restauracja zyskała odpowiednią reputację?
Warto postawić na lokalne potrawy
Najlepsze restauracje hotelowe mają często w swoim menu potrawy, nawiązujące do lokalnych specjalności. W końcu na przykład gdy ktoś odwiedza morze, to najczęściej chce zjeść świeże ryby. Oczywiście nie jest dobrze gdy w menu są tylko takie potrawy, ale restauracja w renomowanym hotelu powinna mieć jakieś lokalne specjały, chociażby jako przekąski. Na Suwalszczyźnie może to być sękacz, a w Zakopanem – oscypki. Ta zasada obowiązuje jednak przede wszystkim w hotelach turystycznych. Te biznesowe często oferują głównie dania międzynarodowe, choć i tu można się ciekawie wyróżnić, oferując coś lokalnego.
Trzeba dostosować się do klienta
Poznanie swojego klienta jest kluczem do sukcesu w każdej branży i nie inaczej jest w przypadku restauracji hotelowych. Warto pamiętać, że inny gust ma klient polski, a inny niemiecki czy rosyjski. Warto więc dostosować menu restauracji w zależności od tego, skąd goście najczęściej przyjeżdżają do hotelu. Dobra restauracja powinna też pilnie śledzić rynkowe trendy. Obecnie modny jest zdrowy styl życia, więc lokale oferują raczej mniej tłuste potrawy. Coraz częściej dobre restauracje otwierają się na potrzeby alergików (oferując np. menu bezglutenowe) lub wegan i wegetarian.
Dobry PR na pewno się opłaci
Intensywne i drogie działania reklamowe w przypadku restauracji dość często przynoszą mizerne rezultaty. Co innego działania public relations, polegające na zwiększeniu rozpoznawalności restauracji w branży oraz zaistnienie w mediach czy prestiżowych przewodnikach. Mogą one bardzo pomóc restauracji zyskać renomę. Nie jest to oczywiście proste, bo świat restauratorów jest dość hermetyczny i ciężko się w nim przebić. Ale by się wypromować, można na przykład zaprosić do restauracji dziennikarzy czy blogerów gastronomicznych. Ich pozytywna recenzja może mieć bardzo duże znaczenie dla rozpoznawalności marki restauracji. Można się też pokusić o zorganizowanie jakiegoś konkursu lub imprezy kulinarnej. Na przykład restauracja Hotelu Zamek Ryn organizuje konkurs L’art de la Cuisine Martell, dzięki czemu podniosła się jej renoma i przyciągnęła wielu klientów.
Nie warto oszczędzać na załodze
To bardzo ważny punkt, o którym niestety zapomina wielu restauratorów czy właścicieli hoteli. Zazwyczaj na dobre wynagrodzenie może liczyć jedynie szef kuchni, ale reszta załogi albo zarabia nie najlepiej, albo musi liczyć na napiwki. Tymczasem to kelnerzy czy obsługa restauracji mają bezpośrednią styczność z klientem i także od ich fachowości oraz entuzjazmu będzie zależało wrażenie z restauracji. Warto więc zadbać nie tylko o wystrój, dobrze dobrane dania, ale również sprawić, żeby załoga restauracji dobrze się czuła w pracy. To powinno pomóc osiągnąć sukces hotelowej restauracji.
Artykuł opracowano wspólnie z firmą https://gastrok.pl/ zaopatrującą hotele i restauracje w sprzęt gastronomiczny najwyższej jakości.