Według badań naukowych około 65% pracowników z wszystkich krajów nie angażuje się w pracę, a ci, którzy to robią, bardzo często są rozpraszani przez różne czynniki. Ciekawą opcją rozwiązania takiego problemu jest grywalizacja. Jest to swoistego rodzaju technika, która polega na motywacji zatrudnionych do pracy, wykorzystując sposób działania gier.
Każdy z nas zauważa, że metody motywacji, jakie były skuteczne przez ostatnie lata, przestają działać. Warunki rynkowe czy demograficzne zmieniają się niezwykle szybko, dlatego także formy motywacji powinny ulec zmianie. Wiedza, jaką otrzymują pracownicy na wszelkich szkoleniach, niemalże natychmiastowo im umyka, a niemożność wykorzystania jej w praktyce powoduje jeszcze większą demotywację. Wszelkiego rodzaju systemy motywacyjne to spory wydatek, a zastosowanie grywalizacji w firmie może wprowadzić wiele dobrego.
Co to jest?
Grywalizacja dla firm to ciekawe rozwiązanie, jednak czym ona właściwie jest? Możemy wyróżnić takie nazwy jak gryfikacja czy gamifikacja – jest to motywacja pracowników, w której wykorzystuje się mechaniki z gier sportowych. Główną zasadą jest odczuwanie przyjemności z pokonywaniem trudności czy finalizowania projektów. Samo uprawiania sportu sprawia, że każdy z nas chce pokazać, że jest lepszy od swoich kolegów z pracy. Wygrane mecze w piłkę nożną czy koszykówkę przełożą się w zaangażowanie w nadchodzących projektach.
Wyzwania sportowe
Ciekawym sposobem na grywalizację jest sport. Polega ona na zorganizowaniu zawodów w piłkę nożną, golfa czy kręgle. Takie działanie sprawi, że cały zespół stanie się dużo bardziej zgrany, a co za tym idzie, współpraca będzie stała na wyższym poziomie - tak samo, jak efekty pracy. Dodatkowo sport to zdrowie, a w dzisiejszych czasach mało kto go uprawia. Jeśli pracownicy zauważą, że szef o nich dba, to będą chcieli się odwdzięczyć i zaczną pracować wydajniej.
Grywalizacja to nic nowego. Nie jest to żaden eksperyment, a sprawdzona przez naukowców metoda. Jest to dość niespodziewane, gdyż mało kto by się spodziewał, że zadania sportowe mogą być inspiracją do motywacji pracowników. Jednak prawda jest taka, że każdy z nas uwielbia wygrywać, dlatego, jeśli w grę wchodzi rywalizacja, zawsze dajemy z siebie 100%.