Niewystarczająca płaca, brak uznania czy też brak możliwości rozwoju – to najczęstsze przyczyny rezygnacji z pracy, także tych bardzo wartościowych pracowników, którzy mogą przechodzić do konkurencji. W jaki sposób poznać powody niezadowolenia z pracy i jak zatrzymać cennych pracowników?
Pracownicy są najcenniejszym zasobem firmy, dlatego też jeżeli nie są właściwie przeszkoleni, doświadczeni, nie posiadają odpowiednich umiejętności, w takim razie będzie to rzutowało na kondycję całego biznesu. Właśnie dlatego pracodawcy poszukują dobrych pracowników, będących przyszłościową inwestycją. Zdarza się jednak, że rezygnują oni z pracy, a powodów ku temu może być bardzo dużo.
Najczęstsze powody odchodzenia pracowników:
- niskie zarobki – 36 procent
- nieprzyjemna atmosfera w pracy, mobbing – 24 procent
- zła organizacja pracy i zarządzanie – 22 procent
- brak możliwości rozwoju – 20 procent
- za dużo obowiązków – 7 procent
- nieadekwatna płaca – 6 procent
Oczywiście, wskazania ankietowanych nie muszą pokrywać się z sytuacją w konkretnej firmie, dlatego też bardzo pomocnym narzędziem w poznaniu aktualnych potrzeb pracowników są różnego rodzaju ankiety, na przykład popularna ankieta satysfakcji pracownika.
Jak przygotować ankietę dla pracownika?
Stworzenie ankiety można polecić odpowiednim firmom działającym w tej branży, ale można również przygotowywać je samodzielnie. Bardzo pomocne są tutaj specjalne serwisy on-line, które udostępniają użytkownikom profesjonalne narzędzia do prowadzenia ankiet. Z nimi można wykonać różne ich rodzaje, także takie jak ankieta dla pracowników, w tym ankiety satysfakcji pracowników.
Ankieta, która nie powinna być bardzo obszerna, powinna obejmować pytania związane z ogólnym zadowoleniem z pracy, zarówno bezpośrednie, jak i zahaczające o różne sfery, które wpływają na satysfakcję. Na podstawie uzyskanych wyników z ankiety internetowych można potem łatwo przeprowadzić analizę i wyciągnąć wnioski, by zastosować takie rozwiązania, które pomogą w zatrzymaniu kluczowych pracowników.