Zdecydowana większość z nas w swojej pracy zawodowej ma kontakt z całym zespołem współpracownikiem. Po latach wspólnych doświadczeń grupa staje się zgranym teamem, którego członkowie obdarzają siebie nawzajem zaufaniem, wsparciem i poczuciem bezpieczeństwa. Jak zintegrować się z zespołem współpracowników w nowej firmie?
Nastaw się pozytywnie i bądź otwarty na nowe znajomości
Odpowiadając na oferty pracy znalezione np. w serwisie internetowym Pracuj.pl, masz już pierwsze wyobrażenia dotyczące nowego miejsca i ludzi, których poznasz. Obowiązki, jakie przyniesie Ci nowa praca poznasz czytając ogłoszenie i podczas spotkania z rekruterem. W zależności od tego, jak spójne będą one z Twoimi kompetencjami i zainteresowaniami – przyjmiesz ofertę, lub rozejrzysz się za bardziej atrakcyjną.
Tego, jakich współpracowników przyniesie Ci nowa praca, dowiesz się już po jej rozpoczęciu. Prawdopodobnie będzie to szerokie spektrum osobowości, które nie zawsze odpowiedzą Twoim oczekiwaniom. Warto jednak odłożyć na bok osobiste odczucia i skupić się na zawodowych relacjach. Będzie to tym łatwiejsze, im bardziej otworzysz się na nowe znajomości i nastawisz się na zaakceptowanie ich różnorodności.
Nie krytykuj, poznawaj
W nowej pracy nie krytykuj osób, które właśnie poznajesz. Zwłaszcza, gdy one tego nie słyszą. Bądź pewien, że w już zgranym zespole mają one swoich zwolenników i Twoja opinie do nich dotrze. To raczej nie przysporzy Ci sympatii współpracowników.
Rzeczą, na którą powinieneś zwrócić uwagę w nowej pracy, jest zapoznanie się z hierarchią zawodową i stanowiskami, jaki zajmują poszczególni współpracownicy. To pozwoli Ci kierować swoje problemy bezpośrednio do kompetentnej osoby. Szybko się usamodzielnisz, a koledzy nie będą czuli presji przysłowiowego prowadzenia Cię za rączkę.
Wykorzystaj każdą przerwę na lunch lub kawę i staraj się na każdej z nich rozmawiać z kolejnymi osobami. Poczęstuj kolegów własnoręcznie przygotowanym poczęstunkiem, np. ciastkami lub sałatką.