Rozważasz pracę konsultanta w banku? Poznaj zakres obowiązków, zadania oraz kwalifikacje potrzebne do pracy na tym stanowisku.
Konsultant, zwany także doradcą klienta, jest osobą, która ma bezpośredni kontakt z klientem indywidualnym. Jest to bardzo dobry sposób na rozpoczęcie kariery w bankowości, poznanie działalności banków od podszewki i nabranie doświadczenia w swoim zawodzie. Wiele banków na to stanowisko zatrudnia studentów ostatnich lat, studentów zaocznych, jak również absolwentów szkół wyższych, którzy po odbyciu odpowiedniego szkolenia, rozpoczynają karierę w bankowości.
Jakie obowiązki u zadania spoczywają na doradcy klienta?
Do podstawowych obowiązków konsultanta w banku należy bieżąca obsługa klienta indywidualnego. Jego zadanie polega na udzielanie pomocy klientom, doradztwo oraz odpowiadanie na pytania. W zależności od placówki doradca klienta może mieć bardzo zróżnicowany zakres obowiązków. Bardzo często to właśnie na doradcy klienta spoczywa prezentowanie ofert i sprzedaż produktów bankowych, jak również przyjmowanie wniosków o pożyczki i kredyty, a następnie przekazywanie ich w celu rozpatrzenia do działu ryzyka i informowanie klienta o decyzji. Jedno jest pewne – jest to osoba, która pozostaje do dyspozycji klientów. Chętnie wysłucha jego potrzeb, rozwieje wątpliwości oraz służy swoim doświadczeniem.
Praca konsultanta w banku – wymagania
Banki oferują zatrudnienie osobom z wyższym wykształceniem, najlepiej z zakresu bankowości i finansów lub ekonomi. Mile widzialni są również studenci, o ile ich tryb nauki dopuszcza możliwość pracy w godzinach ustalonych przez pracodawcę. Od doradcy klienta oczekuje się przede wszystkim komunikatywności i umiejętności budowania relacji. W każdym banku najważniejszy jest klient, więc osoby pracujące w bezpośrednim kontakcie z klientami nie tylko muszą z nimi rozmawiać, ale także robić to w sposób odpowiedni. Doradca klienta musi budzić zaufanie swojego rozmówcy, udzielać mu informacji na temat produktów bankowych i być w stanie odpowiadać na zadawane pytania. Bardzo przydatne w dobrym wykonywaniu swojej pracy jest także odpowiednie nastawienie. Osoba, która trafia do obsługi klienta, powinna lubić wykonywać swoją pracę, lubić rozmawiać z ludźmi i słuchać ich potrzeb, by klient, opuszczając bank, był zadowolony z wizyty. Oprócz tego od idealnego kandydata oczekuje się sumienności, uczciwości i dobrych manier. W zawodzie konsultanta przydaje się także cierpliwość. Klienci bywają różni, a konsultant dla każdego klienta musi być miły, cierpliwy i pomocny, nawet jeśli klient jest dokuczliwy. Coraz częściej stawia się wymów dobrej znajomości języka angielskiego. Język angielski stał się powszechnie używany, a z racji tego, że z usług banku korzystają chętnie obcokrajowcy, więc bank nie może pozwolić sobie na stratę klienta tylko dlatego, że jego pracownik nie umiał się z nim porozumieć. Dlatego banki oczekują od doradców doskonałej znajomości języka angielskiego w mowie i piśmie.