Własny biznes to temat rzeka. Własny warsztat samochodowy, to marzenie wielu pasjonatów motoryzacji. Praca w warsztacie niezależnie od tego czy jesteśmy właścicielami, czy tylko pracownikiem, wymaga od nas znajomości i wiedzy na temat mechaniki i konstrukcji pojazdów. Najlepiej jeśli mamy wykształcenie w tym kierunku. Na pewno będzie nam wtedy łatwiej prowadzić taki biznes.
Co jest nam potrzebne?
Własny warsztat, to nie tylko pomieszczenie, w którym będziemy reperować pojazdy. Warsztat, to również masa przedmiotów i narzędzi, koniecznych do jego funkcjonowania i pomocnych nam w pracy. Nasz własny biznes możemy zorganizować w przydomowym garażu. Istotne jest to, aby spełniał wymogi techniczne, oraz przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy. Podstawa to dobra wentylacja, ponieważ często samochody będą odpalane w pomieszczeniach warsztatu. Ważne jest również dobre oświetlenie i dobrze jest zastosować posadzkę antypoślizgową, dzięki czemu bezpieczeństwo wzrośnie. Bardzo ważną sprawą jest przygotowanie się na magazynowanie i utylizację zużytych części, smarów, olejów.
Mały początkujący warsztat, to zazwyczaj jedno stanowisko pracy, dlatego powinniśmy znaleźć miejsce na stworzenie parkingu dla klientów i pojazdów oczekujących na naprawę.
Przed rozpoczęciem biznesu, musimy zaopatrzyć się, w najpotrzebniejsze narzędzia. Podstawa to dobry podnośnik, zazwyczaj stosuje się podnośniki dwukolumnowe. Mają one określoną przez producenta masę, jaką mogą udźwignąć. Do potrzeb warsztatowych dla samochodów osobowych, wystarczy taki o masie maksymalnego udźwigu do 3, 5 tony. Koszt takiego podnośnika to około 7-8 tysięcy złotych. Jest to jeden z większych kosztów podczas otwierania własnego warsztatu. Jeżeli chcemy od razu mieć dwa miejsca w warsztacie, to koszt musimy podwoić.
Oczywiście poza podnośnikiem, potrzebujemy wielu innych narzędzi. W warsztacie pomocny będzie dźwig, do wyciągania silnika z samochodu, urządzenia diagnostyczne, komputer. Konieczny będzie również zakup firmowych kluczy, śrubokrętów, kluczy pneumatycznych. Stopniowo z rozwojem możemy dokonywać kolejnych zakupów. Jest to konieczne, aby nasz warsztat mógł na bieżąco serwisować każde nowsze modele samochodów. Początkowe koszty dodatkowych narzędzi, mogą sięgnąć od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Dobry zestaw kluczy, śrubokrętów to koszt nawet tysiąca złotych. Wyciągarka do silnika to podobny koszt. Oprócz tego urządzenia diagnostyczne to wydatek rzędu kliku tysięcy złotych w górę.
Wyposażenie warsztatu może być bardzo dużym kosztem dla początkującego mechanika. Warto w takim wypadku wybrać swoją specjalność w dziedzinie mechaniki i zająć się konkretnym rodzajem napraw. Dzięki czemu, koszty rozpoczęcia działalności będą niższe, a z czasem możemy stopniowo rozszerzyć swoją ofertę.
Jakie korzyści i profity?
Podstawowa i największa korzyść z własnego warsztatu, to praca, w której się spełniamy. To również świadome decydowanie o tym, kiedy i jak długo będziemy pracować. Nie jesteśmy od nikogo zależni. Ważne jest tyko to, aby klienci chętnie do nas przybywali. Warto dlatego sprawić przed nimi wrażenie osoby znającej się na rzeczy i wiarygodnej.
Zarobki jakie jesteśmy w stanie osiągnąć zależą od ilości naprawianych samochodów, w ciągu miesiąca. Duże znaczenie ma nasza lokalizacja. Czy jesteśmy gdzieś w centrum, przy głównej trasie, czy może na uboczu. Wielu mechaników samochodowych, nawiązuje stałą współpracę z komisami i handlarzami samochodowymi. Dzięki czemu mogą liczyć na stałe zlecenia. Po odliczeniu kosztów działalności, początkujący warsztat może liczyć na zarobki rzędu 2-3 tysięcy złotych. Dobrze rozwinięty zakład, współpracujący z handlarzami i komisami, może właścicielowi przynieść zyski od 5 tysięcy w górę.
Należy jednak wziąć pod uwagę to, że nie każdy miesiąc przynosić będzie takie same zyski. W jednym będzie lepiej, w drugim może być gorzej. Warto jednak spróbować i otworzyć własny biznes, tym bardziej jeśli jest to nasza pasja.
Własny warsztat samochodowy nie jest tak prosto założyć jak wynika z tego artykułu. Przede wszystkim potrzebujemy kupę pieniędzy na profesjonalny i co ważniejsze licencjonowany sprzęt. I to nie są koszty rzędu 10-20 tysięcy. To są grube tysiące. Podnośniki, lewary, sprzęt komputerowy itp. Dlatego wielu dobrych mechaników pracuje u kogoś a dopiero w późniejszym etapie otwiera swój warsztat. Krok po kroku. Zresztą teraz są takie samochody, że coraz mniej się je “naprawia” tylko się po prostu wymienia podzespoły. Wystarczy spojrzeć na przykładową wypożyczalnie samochodów Comfortcar.pl i sprawdzić ich flotę. Same wypasione bryki. Co tu naprawiać?
Też myślałem o własnym warsztacie samochodowym. Pracuje teraz w większej firmie jako pracownik ale zbieram fundusze na własną firmę. Muszę się jednak uporać z moimi prywatnymi sprawami :/ Chodzę do psychologa http://psychoterapia-sensus.pl żeby to jakoś ogarnąć.