Stworzenie modelu biznesowego nie polega jedynie na ukończeniu biznesplanu lub ustaleniu, która franczyza interesuje Cię najbardziej i co w jej ramach należy realizować. Chodzi o wytyczenie sposobu, w jaki będziesz tworzyć ciągłą wartość dla swoich klientów. Gdzie zaczyna się Twój pomysł na biznes, jak powinien się rozwijać i kiedy wiesz, że odniosłeś sukces? Jak stworzysz wartość dla klientów? Wykonaj te proste kroki, aby zadbać o podstawy solidnego biznesu, Twojego biznesu.
1. Zidentyfikuj swoich konkretnych odbiorców.
Kierowanie do szerokiego grona odbiorców nie pozwoli Twojej firmie docierać do klientów, którzy naprawdę potrzebują i chcą Twojego produktu lub usługi. Zamiast tego podczas tworzenia modelu biznesowego możesz ograniczyć liczbę odbiorców do dwóch lub trzech szczegółowych osób kupujących. Przedstaw demografię każdej osoby, wspólne wyzwania i rozwiązania oferowane przez Twoją firmę.
2. Ustanów procesy biznesowe.
Zanim Twoja firma będzie mogła rozpocząć działalność, musisz mieć wiedzę na temat czynności wymaganych do działania Twojego modelu biznesowego. Określ kluczowe działania biznesowe, najpierw identyfikując podstawowy aspekt oferty Twojej firmy. Czy jesteś odpowiedzialny za świadczenie usługi, wysyłkę produktu lub oferowanie konsultacji? Kluczowe procesy biznesowe obejmują zarządzanie marketingiem i dostarczanie produktów.
3. Gromadź kluczowe zasoby biznesowe.
Co Twoja firma będzie musiała przeprowadzać codzienne procesy, znajdować nowych klientów i osiągać cele biznesowe? Udokumentuj niezbędne zasoby biznesowe, aby mieć pewność, że Twój model biznesowy jest odpowiednio przygotowany do zaspokojenia potrzeb Twojej firmy. Typowe przykłady zasobów mogą obejmować:
- stronę internetową,
- kapitał,
- magazyny,
- własność intelektualną,
- listy klientów.
4. Opracuj silną propozycję wartości.
Jak Twoja firma wyróżnia się na tle konkurencji? Czy oferujecie innowacyjną usługę, rewolucyjny produkt lub nowy zwrot na starym ulubionym? Ustalenie, co dokładnie oferuje Twoja firma i dlaczego jest ona lepsza od konkurencji, to początek silnej oferty. Po zdefiniowaniu kilku propozycji wartości połącz je z systemem dostarczania usług lub produktów, aby określić, jak z czasem pozostaniesz wartościowy dla klientów.
5. Określ kluczowych partnerów biznesowych.
Żadna firma nie może prawidłowo działać (nie mówiąc już o osiągnięciu ustalonych celów) bez kluczowych partnerów, którzy przyczyniają się do zdolności firmy do obsługi klientów. Tworząc model biznesowy, wybierz kluczowych partnerów, takich jak dostawcy, kontakty strategiczne lub partnerzy reklamowi.
6. Stwórz strategię generowania popytu.
Jeśli nie podejmiesz radykalnego podejścia do uruchomienia swojej firmy, będziesz potrzebować strategii, która wzbudzi zainteresowanie Twoją firmą, wygeneruje potencjalną sprzedaż i ma na celu zamknięcie sprzedaży. Jak klienci Cię znajdą? Co ważniejsze, co powinni zrobić, gdy dowiedzą się o Twojej marce? Opracowanie strategii generowania popytu tworzy plan podróży klienta, dokumentując jednocześnie kluczowe czynniki motywujące do podjęcia działań.