Umiejętne zarządzanie celami w firmie to gwarancja jej stabilnego wzrostu i rynkowego sukcesu. Jednym ze sposobów wyznaczania celów oraz monitorowania ich realizacji jest zastosowanie metody OKR. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się czym ona jest i w jaki sposób z niej korzystać.
Plan artykułu:
- Definicja OKR
- Jak działa metoda OKR?
- Jakie korzyści przynosi stosowanie metody OKR?
- Jak można łatwo wdrożyć OKR w swojej firmie?
- Czy warto stosować metodę OKR?
Definicja OKR
OKR, czyli Objectives and Key Results to metoda zarządzania poprzez cele. „O” – objective – oznacza osiągnięcie / cel, a „KR” – key results – to kluczowe rezultaty / wyniki – coś co pozwala mierzyć, czy osiągnięto wybrany cel.
Cel sam w sobie nie jest wymierny, tylko jakościowy. Ma stanowić wyzwanie i nieść konkretną wartość. Kluczowe rezultaty to mierniki celu. To 3-5 mierzalnych wskaźników, które pomogą zweryfikować poziom realizacji celu.
Jak działa metoda OKR?
Metoda OKR wprowadza przejrzystość i jasne zasady działania. Uzgodnienie kilku prostych, mierzalnych i osiągalnych celów ułatwia skupienie się na nich i zwiększa zaangażowanie w ich realizację. Ustalenie realnych terminów realizacji jest dodatkowym motywatorem. Kluczowe rezultaty pomagają monitorować przebieg całego procesu i finalnie ocenić, czy cel został osiągnięty.
Jakie korzyści przynosi stosowanie metody OKR?
Dlaczego firmy mają problemy z realizacją planów? Przyczyn może być wiele, ale te które pojawiają się najczęściej to:
- niejasna lub zbyt zawiła strategia oraz jej skomplikowana dokumentacja;
- nadmiar priorytetów i inicjatyw lub zbyt ogólnie sformułowane cele;
- brak współpracy między pracownikami, zespołami, a kadrą kierującą oraz zarządem firmy lub sprzeczne założenia wewnątrz firmy;
- niedoinformowanie pracowników o istotności założonych celów, co skutkuje trudnościami w podejmowaniu właściwych decyzji;
- narzucenie celów pracownikom, co niesie za sobą brak ich zaangażowania w realizację;
- brak aktualizacji i monitorowania postępów.
OKR wprowadza równowagę pomiędzy inicjatywami, a realnymi możliwościami osiągania celów. Pozwala m.in.:
- jasno określić priorytety i opisać je w nieskomplikowany sposób;
- skupić się na wartościach istotnych dla firmy i jej pracowników;
- zwiększyć zaangażowanie wszystkich pracowników firmy;
- wprowadzić dyscyplinę regularnego dążenia do realizacji celu;
- na bieżąco monitorować postępy.
Jak można łatwo wdrożyć OKR w swojej firmie?
OKR to metoda przejrzysta, zrozumiała i bardzo popularna. Stosują ją giganci rynkowi tacy jak Intel i Google.
Niezależnie od wielkości firmy, pewne kroki w ustalaniu OKR są wspólne, tj.:
- ustalenie misji, wizji i strategii firmy oraz zapoznanie z nią pracowników każdego szczebla;
- wytypowanie celów strategicznych na dany okres czasu dla każdego zespołu;
- ogłoszenie OKR firmy;
- rozliczenie realizacji za poprzedni okres;
- wyciągnięcie wniosków i weryfikacja założeń.
Krótka checklista pozwoli upewnić się, że OKR są właściwie sformułowane:
- wybrany cel jest niesie wartość i inspiruje;
- wybrane cele są nieliczne, znane wszystkim pracownikom i podlegają regularnym dyskusjom w gronie zespołu;
- ustalony KR jest wymierny i jest wskaźnikiem niefinansowym;
- KR można zweryfikować na koniec okresu;
- KR jest obiektywny;
- zrealizowany KR oznacza osiągnięcie celu;
- dane o postępach są aktualizowane i dostępne dla wszystkich;
- każdy pracownik zna swój obszary odpowiedzialności za realizację celu.
Wdrożenie OKR w firmie jest procesem, który nierzadko wymaga zmiany podejścia pracowników do realizacji zadań.
Aby maksymalnie zautomatyzować i ułatwić sobie wszelkie działania związane z reorganizacją pracy można wykorzystać nowinki technologiczne. Takie oprogramowanie OKR oferuje np. firma PeopleForce, która w 2022 roku pojawiła się na rynku HR Europy Środkowo-Wschodniej. Ich moduł PeoplePerform pozwala sprawnie wdrożyć metodę OKR i monitorować postępy w realizacji celów. Wszystko to przy jednoczesnej automatyzacji rutynowych działań, pozwalającej oszczędzać czas.
Czy warto stosować metodę OKR?
OKR to metoda na tyle elastyczna, że sprawdzi się i w dużej korporacji, i w firmie kilkuosobowej. Usprawnia komunikację, pozwala skupić się na realizacji najważniejszych założeń. A czy warto ją stosować? Skoro wprowadziło ją Google, Zalando, FlixBus, czy Facebook – firmy, które osiągnęły niesamowity sukces na rynku, to zdecydowanie warto wdrożyć OKR również w swojej firmie.
- Stoiska wystawiennicze. Wybierz takie, które pozwoli dobrze zaprezentować Twoją ofertę
- Największe transakcje na rynku M&A w XXI wieku