OKR – co to jest?

money2

Umiejętne zarządzanie celami w firmie to gwarancja jej stabilnego wzrostu i rynkowego sukcesu. Jednym ze sposobów wyznaczania celów oraz monitorowania ich realizacji jest zastosowanie metody OKR. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się czym ona jest i w jaki sposób z niej korzystać.

Plan artykułu:

  1. Definicja OKR
  2. Jak działa metoda OKR?
  3. Jakie korzyści przynosi stosowanie metody OKR?
  4. Jak można łatwo wdrożyć OKR w swojej firmie?
  5. Czy warto stosować metodę OKR?

Definicja OKR

OKR, czyli Objectives and Key Results to metoda zarządzania poprzez cele. „O” – objective – oznacza osiągnięcie / cel, a „KR” – key results – to kluczowe rezultaty / wyniki – coś co pozwala mierzyć, czy osiągnięto wybrany cel.

Cel sam w sobie nie jest wymierny, tylko jakościowy. Ma stanowić wyzwanie i nieść konkretną wartość. Kluczowe rezultaty to mierniki celu. To 3-5 mierzalnych wskaźników, które pomogą zweryfikować poziom realizacji celu.

Jak działa metoda OKR?

Metoda OKR wprowadza przejrzystość i jasne zasady działania. Uzgodnienie kilku prostych, mierzalnych i osiągalnych celów ułatwia skupienie się na nich i zwiększa zaangażowanie w ich realizację. Ustalenie realnych terminów realizacji jest dodatkowym motywatorem. Kluczowe rezultaty pomagają monitorować przebieg całego procesu i finalnie ocenić, czy cel został osiągnięty.

Jakie korzyści przynosi stosowanie metody OKR?

Dlaczego firmy mają problemy z realizacją planów? Przyczyn może być wiele, ale te które pojawiają się najczęściej to:

  • niejasna lub zbyt zawiła strategia oraz jej skomplikowana dokumentacja;
  • nadmiar priorytetów i inicjatyw lub zbyt ogólnie sformułowane cele;
  • brak współpracy między pracownikami, zespołami, a kadrą kierującą oraz zarządem firmy lub sprzeczne założenia wewnątrz firmy;
  • niedoinformowanie pracowników o istotności założonych celów, co skutkuje trudnościami w podejmowaniu właściwych decyzji;
  • narzucenie celów pracownikom, co niesie za sobą brak ich zaangażowania w realizację;
  • brak aktualizacji i monitorowania postępów.

OKR wprowadza równowagę pomiędzy inicjatywami, a realnymi możliwościami osiągania celów. Pozwala m.in.:

  • jasno określić priorytety i opisać je w nieskomplikowany sposób;
  • skupić się na wartościach istotnych dla firmy i jej pracowników;
  • zwiększyć zaangażowanie wszystkich pracowników firmy;
  • wprowadzić dyscyplinę regularnego dążenia do realizacji celu;
  • na bieżąco monitorować postępy.

Jak można łatwo wdrożyć OKR w swojej firmie?

OKR to metoda przejrzysta, zrozumiała i bardzo popularna. Stosują ją giganci rynkowi tacy jak Intel i Google.

Niezależnie od wielkości firmy, pewne kroki w ustalaniu OKR są wspólne, tj.:

  • ustalenie misji, wizji i strategii firmy oraz zapoznanie z nią pracowników każdego szczebla;
  • wytypowanie celów strategicznych na dany okres czasu dla każdego zespołu;
  • ogłoszenie OKR firmy;
  • rozliczenie realizacji za poprzedni okres;
  • wyciągnięcie wniosków i weryfikacja założeń.

Krótka checklista pozwoli upewnić się, że OKR są właściwie sformułowane:

  • wybrany cel jest niesie wartość i inspiruje;
  • wybrane cele są nieliczne, znane wszystkim pracownikom i podlegają regularnym dyskusjom w gronie zespołu;
  • ustalony KR jest wymierny i jest wskaźnikiem niefinansowym;
  • KR można zweryfikować na koniec okresu;
  • KR jest obiektywny;
  • zrealizowany KR oznacza osiągnięcie celu;
  • dane o postępach są aktualizowane i dostępne dla wszystkich;
  • każdy pracownik zna swój obszary odpowiedzialności za realizację celu.

Wdrożenie OKR w firmie jest procesem, który nierzadko wymaga zmiany podejścia pracowników do realizacji zadań.

Aby maksymalnie zautomatyzować i ułatwić sobie wszelkie działania związane z reorganizacją pracy można wykorzystać nowinki technologiczne. Takie oprogramowanie OKR oferuje np. firma PeopleForce, która w 2022 roku pojawiła się na rynku HR Europy Środkowo-Wschodniej. Ich moduł PeoplePerform pozwala sprawnie wdrożyć metodę OKR i monitorować postępy w realizacji celów. Wszystko to przy jednoczesnej automatyzacji rutynowych działań, pozwalającej oszczędzać czas.

Czy warto stosować metodę OKR?

OKR to metoda na tyle elastyczna, że sprawdzi się i w dużej korporacji, i w firmie kilkuosobowej. Usprawnia komunikację, pozwala skupić się na realizacji najważniejszych założeń. A czy warto ją stosować? Skoro wprowadziło ją Google, Zalando, FlixBus, czy Facebook – firmy, które osiągnęły niesamowity sukces na rynku, to zdecydowanie warto wdrożyć OKR również w swojej firmie.

 

- Stoiska wystawiennicze. Wybierz takie, które pozwoli dobrze zaprezentować Twoją ofertę
- Największe transakcje na rynku M&A w XXI wieku

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *