Zarówno handlowcy, jak i ówcześni komiwojażerowie już w XIX wieku dostrzegli, iż oprawa produktu (w tym naklejki produktowe, szyld i reklama w gazetach) jest równie ważna, jak sam produkt. Niezależnie jak dobry byłby ów ostatni, nie obroni się bez takich części składowych nowoczesnego marketingu jak, wymieńmy chociażby: kampania reklamowa, opakowanie produktu (naklejki na produkty), reklama wizualna czy zaistnienie marki, produktu w nowych, cyfrowych mediach.
Jaką rolę spełniają naklejki produktowe jako część składowa marketingu?
Tak jak i we wspomnianym stuleciu, tak i dzisiaj, najważniejsze funkcje, jaką spełniają naklejki na produkty czy szerzej rzecz ujmując – etykiety produktowe, raczej nie uległy zmianie. Tak więc, wyróżnić możemy następujące zadania, jakie wnoszą etykiety i naklejki produktowe, nanoszone na opakowania jednostkowe produktu:
• rola informacyjna na temat charakteru produktu i zawartości konkretnego opakowania,
• zachęta, by dokonać emocjonalnego wyboru tego, a nie innego towaru o podobnych parametrach,
• swoiste „zakotwiczenie” marki lub całego brandu w świadomości klienta w dłuższym okresie czasu,
• wyróżnienie, wyodrębnienie produktu i marki z morza innych podobnych (homologicznych) produktów, za pomocą logotypu, kolorystyki, treści ikonograficznych, jakie winny zawierać dobre naklejki na produkty,
• funkcja informacyjna w zakresie składu, ostrzeżeń o potencjalnych zagrożeniach lub sugerowanych sposobach użycia, konsumpcji, itp.
Wszystkie te funkcje są na tyle istotne, iż perspektywicznie patrzący w przyszłość wytwórca – i to niezależnie czy duży koncernowy brand, czy mały lokalny rzemieślnik, muszą zdawać sobie sprawę, z jaką uwagą trzeba podejść do sprawy, jaką są dla powodzenia biznesu naklejki na produkty.
Co może podpowiedzieć drukarnia naklejek w kwestii, jak optymalnie dobrać naklejki produktowe?
Każdy producent koncentruje się na takim niuansie, jaki wnoszą naklejki produktowe do jego biznesowej działalności, który stanowić może element krótkowzrocznie postrzeganej kampanii i sprzedaży w najbliższym okresie. Tymczasem na naklejki produktowe, etykiety produktowe i opakowania należy spojrzeć szerzej, niźli tylko jak na etykiety na najbliższą partię piwa uwarzonego w craftowym browarze.
Wyspecjalizowana firma, zajmująca się produkcją etykiet produktowych, taka jak drukarnia naklejek, to w tej materii najlepszy doradca. Nie zaczynajmy więc procesu zamawiania naklejek na produkty od poszukiwania wśród zwykłych zakładów poligraficznych. Zwykła drukarnia, która owszem, jest w stanie wydrukować nam ulotki reklamowe z dostarczonym wzorcem lub reklamowe kalendarze z logotypem z pliku pdf, nie będzie mogła w sposób kompleksowy podejść do tak złożonej kwestii jak naklejki produktowe. Doświadczona drukarnia naklejek i etykiet produktowych będzie dysponowała sporą wiedzą, jakie typy naklejek (a zwłaszcza, co mają naklejki na produkty zawierać) mogą znaleźć się na danym produkcie i jakie w ogóle są stosowane w naszej akurat niszy rynkowej. Inne naklejki na produkty będą pasowały na małe foliowe lub z woskowanego papieru, opakowania kolczyków soutache, a inne naklejki produktowe zastosujemy na szklane opakowania naszego kremu lub kartoniki z autorska mieszanką herbacianą.
Kompleksowość usług, jakie oferuje dobra, rozbudowana drukarnia naklejek, obejmuje też doradztwo na etapie projektowania samej etykiety. Rzecz jasna, przy dozie umiejętności posługiwania się programem graficznym, sami możemy takowe naklejki produktowe zaprojektować. Jednakże drukarnia naklejek z pewnością będzie mieć w swym zespole dobrego grafika komputerowego, który dobierze odpowiedni krój czcionki, kolorystykę i umieści w odpowiednich wizualnie miejscach logotypy firmy, nazwy produktu i hasła reklamowego indywidualnego dla tego wyrobu. Byłoby dobrze, jeszcze przed kontaktem z firmą produkującą etykiety i naklejki na produkty, by w gronie naszego działu marketingu w trakcie swoistej burzy mózgów przepracować tę kwestię, bo tylko tam, gdzie od podszewki znany jest produkt (jego unikalność, mocne i słabe strony), można stworzyć zręby filozofii jego marketingowej prezentacji. Z takim zarysem, możemy już udać się do teamu designerskiego przy drukarni naklejek.
Zróżnicowana produkcja etykiet produktowych, czyli jakie są możliwe naklejki na produkty
Drukarnia naklejek czy szerzej producent etykiet, wiedząc, jak wielobarwny i wielokształtny jest świat opakowań produktowych, z pewnością zaproponuje nam kilka możliwych rozwiązań. Naklejki produktowe możemy dopasować do faktury i surowca, z którego zostało wykonane opakowanie lub nawet sam produkt gotowy. Nawet więcej, bowiem naklejki na produkty mogą także odzwierciedlać immanentne cechy i charakter naszego produktu. Drukarnia naklejek jest w stanie wyprodukować w odpowiedzi na nasze zamówienie:
• naklejki na produkty na większych arkuszach A3 lub A4, które zależnie od projektu podzielić można na mniejsze prostokąty naklejek,
• naklejki produktowe na rolce, którą potem łatwo jest zainstalować w tzw. etykieciarce, zwanej przez magazynierów pieszczotliwie „pistoletem”,
• wielowarstwowe naklejki na produkty, które wymagają złożenia najczęściej laminowanych arkuszy niewielkiego rozmiaru, tak by powstała w ten sposób swoista kostka zmieściła się na niewielkich opakowaniach kosmetyków lub sprzęcie elektronicznym,
• naklejki produktowe z zastosowaniem innych niż papier materiałów, by nadać etykiecie pewien wyróżniający efekt, np. chropowatą fakturę lub efekt 3D; stosuje się wtedy sklejkę, cienką gąbkę poliuretanową, tekstylia.