Najciekawsze zawody, w których liczy się umiejętność poprawnego mówienia

call-center-office-space-los-angeles

W obecnych czasach niewiele osób zwraca uwagę na to, w jaki sposób posługują się ojczystym językiem. Często mamy problem ze zrozumieniem kogoś, kto mówi niewyraźnie, za cicho, za szybko, bez poprawnego składania zdań. Istnieją jednak zawody wymagające ciągłych kontaktów z ludźmi, w których jego przedstawiciele muszą szczególnie przykładać się do poprawnego mówienia.

Aktor

Jeden z zawodów, w którym sposób właściwego wymawiania wyrazów i zdań trenowany jest przez lata. Szkoły aktorskie przeprowadzają zajęcia z dykcji, podczas których studenci wykonują rozmaite ćwiczenia językowe. W ten sposób przygotowują przyszłych aktorów do zawodu. Końcowej weryfikacji stopnia przyswojenia tej trudnej sztuki dokonuje nie tylko komisja podczas egzaminu, ale przede wszystkim widzowie.

Pod względem dykcji największym wyzwaniem dla aktora jest teatr. To właśnie tam występuje on bezpośrednio przed widownią. Nie każda sala teatralna posiada nagłośnienie lub akustykę odpowiednią do tego, aby osoby siedzące w ostatnich rzędach mogły wszystko dobrze usłyszeć. Wypowiadając swoje kwestie głośno i wyraźnie, aktor dotrze do całej zgromadzonej publiczności.

Piosenkarz

W ciągu ostatnich kilku lat na rynku fonograficznym pojawiło się sporo nowych wykonawców. Wiele z nich odnosi sukcesy na podstawie chwytliwych melodii, dobrych tekstów, a nawet skandali. Niestety, spora ich część ma ogromne problemy językowe.

Producenci muzyczni często próbują ukryć kłopoty z dykcją wśród swoich podopiecznych, np. poprzez przerabianie głosu w odpowiednich programach komputerowych. W konsekwencji na płytach brzmią oni idealnie. Wszystko jednak można zweryfikować podczas koncertów i występów na żywo. Najszybciej można to zauważyć na przykładzie raperów, którzy w ciągu całego utworu potrafią wypowiedzieć nawet kilkaset słów.

Prezenter

Coraz więcej osób krytykuje poziom współczesnych prezenterów, zwracając szczególną uwagę na „kaleczenie” polskiego języka i bardzo kiepską wymowę.

Uniwersytety mają w swojej ofercie ćwiczenia z emisji głosu oraz zajęcia praktyczne, podczas których studenci dziennikarstwa są uczeni, w jaki sposób zwracać się, aby widzowie lub słuchacze usłyszeli każde wypowiedziane słowo.

Zarówno dla prezentera, jak i reportera, najważniejszą próbą pokazania swych umiejętności językowych jest prezentowanie wiadomości. Dziennikarz ma łatwiejsze zadanie, ponieważ przekazuje informacje w studiu poprzez prompter. Z kolei reporter znajduje się bezpośrednio na miejscu zdarzenia i zdaje relacje na bieżąco. Musi więc na szybko budować zdania, aby były poprawne składniowo i językowo.

Jeszcze trudniejsza jest praca prezentera radiowego. Bazuje on wyłącznie na swoim głosie. Musi więc mówić tak, aby każdy odbiorca zrozumiał treść audycji. Prowadzący programy radiowe z dobrą dykcją są w dzisiejszych czasach szczególnie doceniani.

Nauczyciel

Koncentrując się na zajęciach pozamedialnych warto zwrócić uwagę na pracę nauczyciela. Jego zadaniem jest przekazywanie wiedzy ze swojego przedmiotu całej klasie lub grupie studenckiej. Niezbędne jest do tego nie tylko przygotowanie merytoryczne, ale również umiejętność poprawnego mówienia, zwłaszcza wśród osób wykładających przedmioty humanistyczne.

Na lepszej pozycji są nauczyciele ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich. Zwykle liczba uczniów w klasach nie przekracza 30 osób, dlatego łatwiej jest zwracać się do stosunkowo niewielkiego grona. Z kolei profesorowie, którzy muszą przeprowadzać wykłady dla całego roku studenckiego, pracują w znacznie większych salach i aulach, dlatego sposób ich wysławiania się musi być nie tylko poprawny językowo, ale przede wszystkim wyraźny.

Konsultant telefoniczny

Jednym z wymogów, które firmy Call Center wyróżniają w ogłoszeniach rekrutujących nowych pracowników jest właściwa dykcja. Bez tej umiejętności nikomu nie uda się przebić w tej branży.

Pracownik infolinii jest w nieustannym kontakcie z klientami. Poza odpowiednio przyjaznym tonem mówienia, niezwykle istotny jest również sposób wysławiania się. Wszystkie przekazywane informacje muszą dotrzeć do rozmówcy, ponieważ od tego zależy m.in. to, czy odbiorca zdecyduje się na przedłużenie lub podpisanie umowy, zakupienie danej usługi lub spotkanie z doradcą.

Ta umiejętność jest istotna szczególnie podczas rozmów z osobami starszymi, którzy niekiedy mają problemy ze słuchem i w trakcie połączenia telefonicznego często proszą o powtórzenie zdania. Z dobrą dykcją i głośniejszym tonem, szybciej uda nam się przeprowadzić całą rozmowę, co jest chwalone przez pracodawców.

Artykuł przygotowała firma świadcząca usługi z zakresu call center. Więcej informacji na stronie autora: http://qcc.pl/call-center/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *