Konwencja CMR jest konwencją ONZ, standardowym dokumentem obowiązującym od momentu jej podpisania w 1956 roku w Genewie. Konwencja zawiera zalecenia ONZ dotyczące ujednoliconych zasad transportu. Jest to szczególnie ważne dla firm członkowskich europejskiej sieci usług logistycznych, ponieważ standaryzacja obsługi logistycznej ułatwia współpracę spedytorów w całej Europie w celu oferowania najbardziej odpowiednich i efektywnych cenowo rozwiązań dla klientów.
Ratyfikacja Konwencji CMR
Konwencja CMR, która reguluje różne kwestie prawne dotyczące międzynarodowych przewozów towarowych, została ratyfikowana przez wszystkie kraje europejskie, które są członkami konwencji i muszą przestrzegać jej zasad – więcej o cmr. Obejmuje to wszystkie kraje członkowskie UE. Ponadto członkami są również kraje spoza Europy, takie jak Liban i Iran. Ułatwia to nie tylko obsługę logistyczną w Europie, ale również spedycję między europejskimi i innymi członkami konwencji CMR.
Konwencja CMR dotyczy międzynarodowych przewozów towarowych między dwoma krajami, z których tylko jeden jest członkiem konwencji.
List przewozowy CMR
List przewozowy CMR to ustandaryzowany dokument stosowany w spedycji międzynarodowej. Wydawany jest w trzech językach. Jego druga strona też jest w trzech językach. Ułatwia to akceptację i uznanie dokumentu w całej Europie. Jest potrzebny do kontroli celnych i policyjnych.
Informacje w liście przewozowym CMR muszą zawierać elementy takie jak:
-
Nadawca
-
Odbiorca
-
Załączone dokumenty
-
Rodzaj i ilość przewożonych towarów
-
Numer rejestracyjny pojazdu
-
Spedytor
Zobacz cmr pdf jako przykład.
Przesyłka (konosament) CMR
List przewozowy wypełnia nadawca towaru lub ładunku. Musi być wypełniony długopisem, a nie wpisany. Kierowca pojazdu wykonujący usługę spedycyjną musi zapoznać się zarówno z listem przewozowym, jak i przesyłką.
Informacje, które muszą być zawarte w przesyłce obejmują:
-
Data i miejsce wypełnienia dokumentu
-
Informacje o nadawcy, spedytorze i odbiorcy – nazwy i adresy
-
Opis wysyłanych towarów, sposób ich pakowania oraz ich waga
-
Wszelkie opłaty za spedycję międzynarodową – dla spedytora, cła i innych
Jeżeli towary są niebezpieczne, należy również dołączyć instrukcje dla organów celnych. Konwencja CMR i rodzaje transportu stosowane w ogólnoeuropejskiej usłudze transportu drobnicowego. Konwencja dotyczy przede wszystkim transportu międzynarodowego drogą lądową. Dotyczy spedycji kombinowanej, gdy pojazdy przewożące ładunek są przewożone koleją, morzem, wodami śródlądowymi lub drogą powietrzną.
Usługi transportu kombinowanego stają się coraz bardziej popularne, a popyt na nie rośnie ze względu na zalety cen i terminów dostaw. Konwencja CMR obowiązuje przez cały okres transportu kombinowanego. Jeśli jesteś w temacie, warto dowiedzieć się na ten temat jeszcze więcej i być przygotowanym na różne ewentualności. Brak wiedzy o prawie związanym z tą dokumentacją nie zwalnia z obowiązku jego przestrzegania. Taka kwestia zawsze się liczy i ma znaczenia. Nie można jej zignorować!
Polecamy również: Pomoc drogowa Magdeburg