Międzynarodowe firmy: co z etykietą dawania prezentów?

Kosz-podarunkowy-ES48-detalDawanie prezentów biznesowych to szara strefa. Gdzie przebiega granica między legalnymi prezentami biznesowymi a nielegalną korupcją i łapówkarstwem? Instytut Etyki Biznesu w Wielkiej Brytanii stwierdza w swoim kodeksie, że podarunki i gratyfikacje należy wręczać tylko wtedy, gdy:

• są zgodne ze zwyczajowymi praktykami biznesowymi (jak upominki świąteczne dla firm),
• nie mają nadmiernej wartości,
• nie można ich interpretować jako zamierzonych jako łapówki.

Wiele firm ma określone wytyczne dotyczące zarówno wręczania, jak i przyjmowania prezentów biznesowych, które pozwalają ich pracownikom przyjmować tylko prezenty o symbolicznej wartości. Jednakże termin nominalny może być otwarty na interpretację. Jeśli prezent korporacyjny jest postrzegany jako nieodpowiedni dla relacji, sytuacji lub odbiorcy, może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Kiedy odbiorca jest odłączony od relacji, bardzo trudno jest przywrócić więź.

Praktycznym sposobem, w jaki firmy mogą zapobiegać postrzeganiu prezentów i zachęt korporacyjnych jako przekupstwa, jest zapewnienie, aby ich koszt mieścił się w ograniczonym budżecie.

Dopasowanie budżetu do prezentów

Typowy prezent biznesowy kosztuje około 100 zł. W Polsce wiele firm przestrzega progu podatkowego Urzędu Skarbowego aby nie przekraczać wartości powyżej której odbiorca musi zapłacić podatek dochodowy. Jeśli wartość prezentów mieści się w wytycznych, ryzyko etyczne związane z wręczaniem prezentów może zostać znacznie zmniejszone. Potwierdza to badanie przeprowadzone w USA, w którym większość respondentów (90%) uważa, że ​​prezenty biznesowe nie wpłyną niewłaściwie na decyzję zakupową.

Kwestia „kiedy prezent jest łapówką?” jest szczególnie ważna, gdy dawanie przekracza granice kulturowe. Konieczne jest wzajemne zrozumienie między ofiarodawcą a odbiorcą co do znaczenia i obowiązków związanych z prezentem. To, co reprezentuje prezent, może być określone tylko przez członków wymiany, co najmniej dwie osoby przyczyniają się do zdefiniowania jakiegokolwiek prezentu, a zamierzona wiadomość nie zawsze jest tą, którą otrzymali. Dawanie prezentów i gościnność, jako ważna część każdej kultury, może wiązać się z wpadkami i pułapkami. O ile w Europie upominki firmowe wręczane są zwykle przy specjalnych okazjach, o tyle w Azji często trzeba przywieźć prezent na pierwsze spotkanie biznesowe.

Każdy naród ma odrębną kulturę i system wartości, który dyktuje zachowania biznesowe w zakresie dawania prezentów. To, co jest całkowicie akceptowane i legalne w jednej kulturze, byłoby albo niedopuszczalne, albo nielegalne w innej. Międzynarodowe firmy muszą rozumieć kulturę odbiorcy, aby uniknąć kosztownych błędów. Istnieje niezliczona ilość przykładów. Dla międzynarodowych sprzedawców ważne musi być przede wszystkim to, aby dobrze rozumieli te kodeksy i zasady, które rządzą dawaniem i otrzymywaniem prezentów w obcych kulturach. Na przykład w wielu kulturach ceremonia wręczania prezentów ma znaczenie i jest ważniejsza niż sam prezent – jeśli jesteś jedną z firm, których to dotyczy, powinieneś się tym zainteresować.

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *