Chociaż istnieją różnice między pacjentami w branży medycyny estetycznej i klasycznej medycynie równocześnie idealna relacja z lekarzem w medycynie estetycznej nie powinna się znacznie różnić od tej w medycynie ogólnej. Procedury, które wykonuje się poprzez urządzenia do medycyny estetycznej w istocie – są medyczne.
Niezależnie od tego, czy są to zabiegi chirurgiczne, niechirurgiczne, inwazyjne czy nieinwazyjne, wszystkie procedury mają potencjalne konsekwencje medyczne i wymagają świadomej zgody, aby pacjenci zrozumieli ryzyko, korzyści i realistyczne oczekiwania przed zapłaceniem rachunku.
Złożoność terapii determinuje poziom niezbędnych instrukcji przed i po leczeniu, a biuro, klinika czy gabinet musi być zawsze dostępne na pytania i działania następcze. Poziom zaufania między pacjentami a lekarzami jest krytycznym elementem każdej procedury.
Pacjenci, nie klienci
Oczekiwania dotyczące relacji między lekarzem a pacjentem zmieniły się w ciągu ostatnich dwóch dekad. Wraz z rozwojem organizacji zajmujących się opieką zdrowotną pojawiły się terminy „świadczeniodawcy opieki zdrowotnej” i „konsumenci” zamiast „lekarz” i „pacjent”. Podczas gdy warunki odzwierciedlają ekonomię związku, pomijają jego bardzo osobisty charakter, jak to ma miejsce w zależności od tego czy dana osoba przychodzi na leczenie raka czy usunięcie zmarszczki.
Lekarze i inni pracownicy klinik medycyny estetycznej są obdarzeni każdym szczegółem życia naszych pacjentów, od leków i wcześniejszych operacji po stan cywilny. Te informacje mówią wszystko o istniejącym między nimi związku.
Działając w branży usługowej, nie można wybrać, kto przechodzi przez nasze drzwi. W przeciwieństwie do społeczności niemedycznej, nie można również odmówić odpowiedzi na skargi osób niezadowolonych czy też nie można się obyć bez przestrzegania ścisłych wytycznych etycznych i prawnych. Nie jest to bez znaczenia, ponieważ wiele estetyki wiąże się z realistycznymi oczekiwaniami.
Element zdolności relacyjnych jest prawdopodobnie bardziej wpływowy w relacji estetyczny lekarz-pacjent niż w przypadku lekarzy. Pacjent medycyny ogólnej może powiedzieć że kocha lekarza, który uratował mu życie – natomiast doświadczalna część terapii kosmetycznych ma wpływ na więcej niż osoby związane z dotarciem do punktu końcowego przeżycia choroby.
Radzenie sobie z trudnymi pacjentami nigdy nie będzie łatwe. Dobre zrozumienie swoich obowiązków w tym związku pomoże całemu personelowi. Po pierwsze, nikt nie potrzebuje „zabiegów kosmetycznych”. Jeśli potencjalny pacjent sprawia, że Ty lub Twój personel jesteście dla niego nieuprzejmi – po prostu pójdzie gdzieś indziej. Kiedy jednak zaczniesz oferować mu swoje usługi, masz obowiązek zapewnienia ich kontynuacji – zazwyczaj jest to 30 dni po ostatniej wizycie. I oczywiście nie chcesz, aby ktoś w twojej społeczności mówił ludziom, że zapewniasz słabej jakości opiekę.
Na koniec pamiętaj: piękno jest subiektywne. Wszyscy lekarze mają w swojej praktyce pacjentów, których zamienili z nieszczęśliwych konsumentów w szczęśliwych pacjentów, i o to właśnie chodzi!