Czasem się zdarza, iż konflikt w pracy prowadzi do poważnych rozwarstwień, a nawet jest przyczynkiem zwolnień. Aby zapobiegać niepotrzebnym kłótniom, każdy lider, kierownik bądź pracodawca powinien przestrzegać podstawowych zasad, na których oparta jest współpraca. Powinny być one również przedstawione pracownikom, aby mogli z nich korzystać każdego dnia.
Ustalenie zasad współpracy
Ustalenie zasad, na podstawie których przebiega współpraca wewnątrz firmy, powinno odbywać się na etapie kreowania i dobierania załogi. Co więcej, w politykę komunikacyjną wewnątrz firmy powinni być wdrażani zwłaszcza nowi pracownicy. Wówczas można uniknąć niepotrzebnego krytykanctwa, sporów kompetencyjnych bądź nadużyć względem innych. Na tym etapie warto również zaznaczyć stopień sformalizowania stosunków pracowniczych i tego, jak daleko można posunąć się w rozmowach z przełożonymi. Dotyczy to zwłaszcza niewielkich firm, w których szefostwo pracuje bezpośrednio z podwładnymi.
Wyznaczenie mediatora
Wyznaczenie jednego z pracowników na mediatora potencjalnych konfliktów to doskonałe rozwiązanie, które znajdzie swoje pokrycie z rzeczywistością zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych. Najczęściej na ową funkcję mogą liczyć osoby z bardzo wysokimi kompetencjami miękkimi – kierownicy bądź liderzy poszczególnych działów przedsiębiorstwa. W niektórych firmach zdarza się, iż szefostwo poszukuje pracowników na tego typu stanowiska z zewnątrz, poprzez zamieszczanie ogłoszeń m.in. na portalach internetowych pokroju Pracuj.pl.
Prawidłowa komunikacja
Najwięcej konfliktów rodzi się przez brak zrozumienia, dlatego każdy zatrudniony w danej firmie powinien dbać o klarowny i niezakłócony niczym przepływ informacji. W procesie tym liczy się również informacja zwrotna, czyli odpowiedź, która najczęściej pochodzi ze stanowisk wyższych. Aby ją wzmocnić można m.in. używać wewnętrznych komunikatorów opartych o platformy multimedialne.