Każdy przedsiębiorca prowadzący własną działalność handlową czy usługową, bardzo często ma ten sam problem. Mianowicie klientów. Z jednej strony, bez klientów nie byłoby by biznesu. Bez osób kupujących coś na przykład w naszym sklepie, czy zamawiającym u nas jakąś obsługę, nie zarabialibyśmy pieniędzy i w niedługim czasie musielibyśmy wycofać się z rynku.
Pogoń za klientem
Z drugiej jednak strony, klienci dość często są też utrapieniem małych bądź większych przedsiębiorców. Zdarza się, że bywają wyjątkowo upierdliwi czy uwielbiają się wykłócać, nawet jeśli ewidentnie nie mają racji. Nie rzadko wydaje im się, że wszystko im się należy. W sumie istotnie, „klient nasz Pan”. Szczególnie mniejsze firmy wręcz „stają na głowie” ,aby dobry (czytaj zostawiający u nich duże sumy pieniędzy) klient czuł się doceniony a także kiedy trzeba, szybko i skutecznie obsłużony. Czy są jednak jakieś sposoby aby ten proces możliwie jak najbardziej przyspieszyć czy usprawnić ?
Informatyzacja przedsiębiorstwa
Wiele oczywiście zależy od branży, która się zajmujemy. Także oczywiście tym, czego konkretnie ta obsługa ma dotyczyć. Omówmy więc kilka takich sposobów bardzo ogólnie.
W poważniejszych i wymagających większej praktycznej wiedzy branżach, bardzo życie ułatwić nam mogą specjalistyczne programy komputerowe. Ot na przykład komputerowy program do faktur. Takie specjalistyczne programy aktualnie potrafią naprawdę sporo. Są oczywiście w stanie wystawić faktury Vat zakupy i sprzedaży (przykładowe programy zobaczysz tutaj: http://ksiegowosc24.pl/faktura-vat-program/), ale nie tylko. Potrafią również wystawiać korekty do takich faktur, ale także między innymi ostrzegać o zaległych nieuregulowanych płatnościach klienta, obsługiwać wiele kont bankowych, sprawdzać poprawność polskich numerów NIP i wiele innych. Bez wątpienia takie programy bardzo ułatwiają prace osobom, zajmujących się na co dzień obsługą klientów biznesowych.
Załóż infolinię
Jednak pracę z klientem, można ułatwić sobie również w prostszych i mniej wymagających sprawach. Na przykład w wielu dużych firmach specjalizujących się w świadczeniu usług telefonicznych, internetowych czy telewizyjnych, niezbędna jest tak zwana infolinia. Klienci dzwonią na nią bez przerwy, zadają setki pytań a wcześniej irytują się, że czas oczekiwania jest niezwykle długi a oni jeszcze musza za to połączenie płacić. Dlatego dobrym pomysłem może być (czasami jest to już powoli wprowadzane) prowadzenie takiej „infolinii” internetowo. Na przykład wykorzystując do tego celu portale społecznościowe. Zadanie przez klienta jakiegoś konkretnego pytania w wiadomości prywatnej firmy czy nawet w komentarzu pod jakimś jej postem i szybka odpowiedź pracownika firmy, z pewnością mogą zdynamizować ten proces. Na pewno jest to jakieś rozwiązanie.
Usprawnienie systemu kolejek
Przechodząc już do odrobinę innej branży, ale cały czas pozostając przy zagadnieniu obsługi klienta, usprawniającym prace rozwiązaniem może być chociażby wydawanie bloczka w kolejce, tak aby każdy klient wiedział kiedy nadchodzi jego kolej, aby nie było między petentami niepotrzebnych kłótni czy przepychanek. Taki system stosowany na przykład na poczcie, coraz częściej przejmują też większe sieciówki serwujące na przykład kebaby, burgery czy zapiekanki. Bez wątpienia tez jest to jakiś sposób na przyspieszenie i sprawienie skuteczniejszej obsługi klienta.
Szybko, sprawnie i bezproblemowo
Co prawda zaczęliśmy od poważnych programów księgowych ułatwiających wystawianie faktur czy obsługę wielu kont klientów a skończyliśmy na wydawaniu bloczków w Fast foodach, ale nie to jest ważne. Nie jest szczególnie istotne jakiej „wagi” jest dana usługa wykonywana wobec klienta. Ważne żeby starać się wykonywać ją szybko, sprawnie i bezproblemowo.
Ostatecznie powiedzenie „klient nasz Pan” skądś się wzięło. Także z całą pewnością warto pracować nad jak najlepsza jakością obsługi klienta i nie ma to żadnego znaczenia czy prowadzimy poważna firmę księgową, firmę prowadzącą usługi telekomunikacyjne lub internetowe czy po prostu mamy budkę z kebabem w centrum miasta. Zawsze może być lepiej, warto o tym pamiętać.
W artykule wykorzystano materiały ze strony http://ksiegowosc24.pl/