Rozwój zawodowy to dla wielu osób ogromnie ważny aspekt pracy. Awans oznacza nowy zakres obowiązków, większy prestiż i odpowiedzialność, a także wyższe wykształcenie. Jeżeli szef dotąd nie proponował Ci wyższego stopnia zawodowego, weź sprawy w swoje ręce i przygotuj się do rozmowy o awansie.
Oceń realnie swoje możliwości
Zanim pójdziesz do przełożonego w sprawie rozmowy o awansie, zastanów się, jakimi dysponujesz argumentami. Oceń realnie swoje kompetencje zawodowe pod kątem tego czy pozwalają na rozszerzenie zakresu obowiązków. Przeanalizuj dotychczasowe osiągnięcia, wszystkie czynności jakie wykonujesz dodatkowo i dokładnie wynotuj swoje sukcesy. Zorientuj się, jakie wynagrodzenia otrzymują osoby na stanowiskach podobnych do tego, o jakie chcesz się ubiegać. Pomocne w tym będą raporty płacowe dostępne na Pracuj.pl.
Wybierz idealny moment
Jeżeli w firmie, w której pracujesz dokonywane są okresowe oceny pracowników, najlepszym momentem na rozmowę o awansie będzie czas tuż po tym wydarzeniu. Będziesz mógł odnieść się do wyników badania ewaluacyjnego. Udając się do szefa, by umówić rozmowę, postaraj się wybrać moment, kiedy panuje względnie spokojny okres w pracy. Wtedy jest duża szansa, że przełożony znajdzie wolną chwilę, by spotkać się z Tobą w cztery oczy.
Bądź jak dobry sprzedawca
Na rozmowę o awansie przygotuj sobie wcześniej argumenty, które mogłyby przemawiać za jego uzyskaniem. Postaraj się podejść do spotkania z szefem na luzie, bez nadmiernego stresu. Opanowanie i pewna siebie postawa z pewnością ułatwią Ci odpowiednią prezentację swojej sprawy. W czasie przedstawiania argumentów posługuj się językiem korzyści. Twoim zadaniem jest wykazać co zyska firma, powierzając Ci bardziej odpowiedzialne stanowisko. Staraj się unikać w wypowiedzi stwierdzeń, które będą wyrażały Twoje subiektywne korzyści. Szef powinien poczuć pewność, że Twój awans zaowocuje poprawą efektywności, lepszą produktywnością i sprawniejszym rozwiązywaniem problemów.