Zastanawiasz się, czy rejestracja BDO dotyczy właśnie Ciebie? Chcesz wiedzieć, jak dokonać rejestracji w systemie? Zapraszamy do zapoznania się z poniższym artykułem.
Czym jest BDO?
Rozwinięcie skrótowca BDO to Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami. Powstała ona w celu wsparcia organów inspekcji środowiska. Ma za zadanie ułatwić im kontrolowanie tego, jakie odpady wytwarzają przedsiębiorcy i co się z nimi dalej dzieje oraz jakie opakowania zostały wprowadzone na nasz rynek. Każdy podmiot zarejestrowany w systemie BDO jest zobowiązany do złożenia sprawozdania do 15 marca każdego roku. Dotyczy on odpadów wytworzonych w poprzednim roku. Roczne sprawozdanie należy złożyć przez internetowy system BDO. Dzięki niemu można sprawować kontrolę nad informacjami dotyczącymi odpadów.
Kogo dotyczy rejestracja BDO?
Obowiązek rejestracji BDO i złożenia sprawozdania dotyczy firm, które wytwarzają, transportują lub magazynują odpady. Rejestracji w systemie muszą dokonać również przedsiębiorstwa, które wprowadzają na rynek produkty w opakowaniach. Wszystkie informacje o podmiotach zobligowanych do rejestracji w BDO możemy znaleźć w art. 50 ust. 1 ustawy o odpadach z 2012 roku. Sprawozdanie składa się do Marszałka Województwa. Rejestracji podlegają także wszystkie popularne małe działalności jak np. salon kosmetyczny, restauracje i firmy cateringowe czy warsztaty mechaniczne. Jeśli nie wiesz, czy rejestracja BDO dotyczy właśnie Ciebie, warto zwrócić się po profesjonalną pomoc lub wypełnić ankietę na rządowej stronie.
Ważne terminy w rejestracji BDO
Sprawozdanie za wytworzone przez nas odpady z zeszłego roku należy złożyć do 15 marca. W związku z tym, że dokonujemy tego elektronicznie, nie jesteśmy narażeni na stres i stratę dużej ilości. W przypadku, w którym zaniechamy tego obowiązku, jesteśmy narażeni na grzywnę w wysokości od 20 do 5000 złotych.
W jaki sposób dokonać rejestracji BDO?
Sprawa rejestracji BDO nie jest skomplikowana. Wystarczy wejść na stronę bdo.mos.gov.pl i się zalogować. Możemy to zrobić zarówno za pomocą profilu zaufanego, jak i e-dowodu. Kiedy już po zalogowaniu znajdziemy się w systemie, należy kliknąć widoczną po prawej stronie zakładkę WNIOSKI. Tam będziemy mogli dodać nowy wniosek za pomocą przycisku +NOWY WNIOSEK. Podczas tworzenia nowego wniosku najważniejszym krokiem jest wypełnienie tabeli związanej z naszą działalnością. Wcześniej jednak, w celu identyfikacji, należy uzupełnić dane. Po złożeniu wniosku urząd ma 30 dni na jego rozpatrzenie i nadanie firmie indywidualnego numeru. Wtedy możemy już swobodnie poruszać się po systemie. Możemy prowadzić ewidencję, składać sprawozdania bądź wystawiać karty przekazania odpadu.
Co się dzieje, jeśli zrobisz błąd?
Jeśli popełnimy jakiś błąd podczas wypełniania sprawozdania BDO, niezwłocznie należy go naprawić. Warto jednak pamiętać o tym, że możemy to zrobić w każdym momencie. Warto również zdawać sobie sprawę, że przepisy dotyczące rejestracji BDO ulegają zmianie i te z poprzedniego roku mogą być już nieaktualne. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy działamy zgodnie z aktualnymi wymaganiami, dobrze jest skorzystać z pomocy specjalisty.
Pomoc specjalisty w rejestracji BDO
Masz jakikolwiek problem z wypełnieniem wniosku? Potrzebujesz pomocy przy jego korekcie? A może po prostu chcesz to zadanie powierzyć doświadczonej osobie? Firma BIONES zajmuje się pomocą przedsiębiorcom. Zapewnia stały kontakt przez cały czas trwania współpracy. Dzięki profesjonalnej pomocy Twoja głowa będzie wolna od zmartwień związanych z formalnościami. Jeśli jesteś zainteresowany, odwiedź stronę https://biones.pl/rejestracja-bdo i dowiedz się więcej.