Jak załatwiać sprawy osobiste w godzinach pracy?

Przerwa

Chyba każdemu z pracowników zdarzyło się, że musiał on załatwić coś w godzinach pracy. Od chwili wprowadzenia nowych przepisów taka sytuacja nie powinna stanowić większego problemu.

Dotychczas większość pracodawców miała dość spory problem, jeżeli chodzi o zagadnienie załatwiania przez pracownika prywatnych spraw w godzinach pracy. Przepisy prawa pracy były tak skonstruowane, że wyjście zatrudnionego praktycznie nie było możliwe. Jeżeli szef chciał swojemu podwładnemu umożliwić np. wcześniejsze opuszczenie z zakładu pracy, musiał on uzgadniać z nim szczegóły w formie ustnej. Wszystko dlatego, że zgoda na piśmie i informacja o tym, że zatrudniony będzie odpracowywał czas wyjścia po godzinach pracy, mogły zostać uznane za łamanie praw pracowniczych. Przepisy prawa pracy stanowiły bowiem, że pracownik, który zostaje w zakładzie po godzinach pracy, świadczy pracę w nadgodzinach. Pracodawcy musieli zatem uważać, by nie wprowadzać zbędnej biurokracji i nie narażać się na grzywny. Aktualnie rozwiązań dostępnych jest kilka.

Dłuższa przerwa

Zmiany w Kodeksie pracy, które weszły w życie w 2013 roku, dotyczyły uelastycznienia czasu pracy. Pracodawca pragnący przychylić się do wniosku pracownika o skrócenie dnia pracy lub możliwość wykorzystania np. godziny w środku dnia na załatwienie spraw prywatnych, może np. wprowadzić w firmie dłuższą przerwę. Zgodnie z art. 141 Kodeksu pracy: „Pracodawca może wprowadzić jedną przerwę w pracy niewliczaną do czasu pracy w wymiarze nieprzekraczającym 60 minut, przeznaczoną na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych”. Taką przerwę wprowadzić należy do regulaminu pracy lub do układu zbiorowego pracy albo zawrzeć w umowie o pracę zawieranej z podwładnym.

Dłuższa przerwa, często zwana obiadową, to doskonałe rozwiązanie w przypadku dużych firm, które współpracują z zachodnimi zakładami pracy. Na Zachodzie pauza o tej długości jest standardem. Wprowadzając taką do firmy, możliwe jest zsynchronizowanie czasu pracy. Tym samym pracownicy nie będą musieli zostawać np. po godzinach.

Pisemny wniosek pracownika

Ustawodawca, wprowadzając zmiany w Kodeksie pracy, inaczej rozwiązał również kwestie składania przez pracownika wniosku o udzielenie mu czasu wolnego w trakcie godzin pracy w celu załatwienia spraw prywatnych. Zgodnie ze zmianami, zatrudniony ma możliwość odpracowania godzin w ustalonym dniu. Jednocześnie nie są one traktowane jako nadgodziny – oznacza to, że pracodawca może przyjąć wniosek i rozpatrzyć go pozytywnie bez obawy o konieczność wypłaty swojemu podwładnemu dodatkowych pieniędzy lub udzielania mu dnia wolnego. Takie, swobodne przesunięcie godzin pracy, to bardzo dobry kierunek zmian. Dzięki temu każda zainteresowana osoba ma możliwość – w razie konieczności – wyjść z pracy za zgodą swojego pracodawcy. Jest to szczególnie ważne dla pracowników świadczących pracę w podstawowym systemie pracy i pracujących np. od 9 do 17.

Bez zbędnych formalności

Pracownik, który chce skorzystać z możliwości wyjścia w celu załatwienia prywatnych spraw, powinien złożyć pisemny wniosek o udzielenie czasu wolnego. W skierowanym do pracodawcy piśmie powinien wskazać termin odpracowania wolnych godzin. Jedynym wymogiem jest to, by odpracowanie nastąpiło w tym samym okresie rozliczeniowym. W praktyce jednak, by ograniczyć formalności i konieczność zbierania pism od pracowników, pracodawcy mogą wpisywać także zwolnienia w książce wyjść prywatnych. Poszczególne wpisy powinny zawierać takie dane, jakie znaleźć muszą się na standardowym wniosku przygotowanym przez pracownika (imię, nazwisko, termin czasu wolnego, proponowany termin odpracowania udzielonych godzin i pisemną zgodę przełożonego).

O tym należy pamiętać

Choć uelastycznienie czasu pracy jest istotnym krokiem, nie można zapomnieć o kilku podstawowych zasadach. Jedną z nich jest to, by czas odpracowywania czasu wolnego nie naruszał prawa pracownika do dobowego i tygodniowego okresu odpoczynku. Oznacza to, że osoba zatrudniona w 8-godzinnym systemie czasu pracy, nie powinna odpracowywać więcej niż 5 godzin na dobę. W przeciwnym przypadku naruszony zostanie wspomniany okres wypoczynku dobowego. To jednak jedyny wymóg, o którym muszą pamiętać pracownicy i pracodawcy. Cała reszta powinna zostać uzgodniona między zainteresowanymi stronami.

Dowiedz się także jakie są formy i terminy wypłat wynagrodzenia: www.praca-siemianowice.pl/porady-dla-pracownikow/541/wynagrodzenie-forma-i-termin-wyplaty

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

1 komentarz do “Jak załatwiać sprawy osobiste w godzinach pracy?

  1. Kamilka
    27 stycznia 2017 at 10:38

    Ja jak nie mam pewności co zrobić to korzystam z tego http://znaczenie-godzin.pl/ :) Zawsze daje mi to pewne pomysły na nadchodzący dzień:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *