Jak sprzedać dywan? O pracy przedstawiciela handlowego opowiada Dagmara Pilch

06

Działy marketingu są jednymi z najważniejszych w strukturach firmowych. Chcąc dotrzeć do większej grupy klientów, przedsiębiorstwa inwestują w zatrudnianie przedstawicieli handlowych. O kulisach i specyfice tego zawodu opowie w naszej rozmowie Dagmara Pilch, od czterech lat zajmująca się sprzedażą dywanów na terenie całego kraju.

Witam pani Dagmaro. Dziękuję za poświęcenie swojego czasu na chwilę rozmowy. Chciałbym rozpocząć od pytania dla osób, które nie do końca posiadają wiedzę na temat pracy przedstawicieli handlowych. Czym dokładnie się zajmujecie?

Witam! Głównym obowiązkiem przedstawicieli jest reprezentowanie firmy i promowanie konkretnych produktów znajdujących się w naszej ofercie. Jest to praca polegająca na pozyskiwaniu nowych klientów przy jednoczesnym utrzymywaniu i wzmacnianiu relacji ze stałymi kontrahentami.

W jaki sposób docieracie do tych klientów? Skąd wiecie, że dana osoba może być zainteresowana zamówieniem dywanu z Waszego sklepu?

Proces pozyskiwania konkretnych informacji na temat klientów jest naszą tajemnicą, ale mogę zdradzić, że szeroko wykorzystujemy do tego dzisiejsze możliwości Internetu. Stawiamy na jakość, nie na ilość, w związku z czym nigdy nie zakładamy minimalnej normy umów, jakie musimy zawrzeć w ciągu np. miesiąca. Wychodzimy z założenia, że zdecydowanie lepiej jest trafić do takiego kontrahenta, który będzie chciał kontynuować współpracę. Czasami trzeba do niego dotrzeć na drugi koniec Polski, ale naprawdę warto.

Czy macie jakikolwiek wpływ na przebieg samych transakcji, czy jednak firma narzuca dane modele rozmów i negocjacji?

To zależy od doświadczenia danego przedstawiciela. Na początku oczywiście trzeba wprowadzić nowego pracownika i przygotować go do profesjonalnego wykonywania swoich obowiązków, w związku z czym otrzymuje on konkretne wzory, jak należy postępować z klientem. Ja sama obecnie dostaję jedynie informacje „z góry” na temat górnej granicy dostosowania warunków transakcji do kontrahenta, z którym będę przeprowadzać negocjacje. No i oczywiście mam do stałej dyspozycji telefon i samochód służbowy.

Porozmawiajmy ściśle o samych dywanach. Jakie rodzaje są obecnie najchętniej wybierane przez klientów?

Ostatnim zauważalnym trendem są dywany stworzone z włókien naturalnych, zwłaszcza wełniane. Pochodzą one z wyższej półki, ich eksploatacja również nie należy do najtańszych, ale jednak są bardzo wytrzymałe i starczają na dłużej niż wyroby syntetyczne. Od lat klienci pozostają też wierni dywanom shaggy, dodającym ciepła i przytulności każdemu pomieszczeniu. Moją uwagę zwróciło również rosnące zainteresowanie dywanami ręcznie tkanymi, których cena sięga nawet kilku tysięcy złotych. To wyraźnie pokazuje, że klienci coraz bardziej cenią sobie jakość produktów, a zarazem oryginalność wnętrz, w jakich mieszkają.

Czy posiada Pani przepis na to, jak najlepiej sprzedawać dywany?

Według mnie liczy się przede wszystkim znajomość branży, umiejętność szybkiego nawiązywania kontaktów, zdolności negocjacyjne oraz przebojowość. Trzeba też wiedzieć, gdzie i kiedy się pojawić, aby nawiązać cenne znajomości, które mogą zaprocentować w przyszłości, np. przy organizowaniu własnych prezentacji dywanów. Ze swojej strony polecam też udział w specjalistycznych konferencjach i targach oraz oczywiście baczne śledzenie bieżących trendów i nowych propozycji ze strony producentów.

Bardzo dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi!

Również mocno dziękuję!

Zobacz jak wyglądają profesjonalnie zaprojektowane dywany: https://carpetsandmore.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *