Jak skutecznie zredukować stres i napięcie w pracy? Czy dieta ma znaczenie?

work-stress

Czym jest stres?

Stres jest nieodłącznym elementem w życiu każdego człowieka, gdyż każdy z nas ma do czynienia z wieloma stresogennymi czynnikami, czy to w domu, czy w szkole, czy w pracy. Generalnie jest to zjawisko pozytywne, ponieważ motywuje do działania, a także znacznie zwiększa wydajność ludzkiego organizmu. Zdrowa dawka stresu jest więc pożądana. Problem pojawia się jednakże w momencie, gdy jest go zbyt dużo, co dotyczy obecnie ogromnej liczby osób. Konieczne jest więc znalezienie skutecznych metod zapobiegania oraz radzenia sobie ze stresem.

Jak bronić się przed stresem?

Istnieje kilka sposobów radzenia sobie ze stresem. Na pewno dobrym wyjściem nie jest stosowanie wszelkiego rodzaju używek, np.: alkoholu nikotyny, niezbyt dobrym pomysłem jest także zbyt częste sięganie po środki o działaniu uspokajającym. Metody te, bowiem wywierają zły wpływa na organizm, zatem nie tylko nie pomagają walczyć ze stresem, ale także pogarszają ogólny stan organizmu. Tymczasem są znacznie lepsze, zdrowsze sposoby i przyjemniejsze sposoby na niwelowanie złych skutków, jakie na ludzki organizm wywiera napięcie emocjonalne.

Dlaczego trzeba bronić się przed stresem?

Długotrwały stres, np. doznawany na co dzień, ma bardzo negatywny wpływ na organizm. Może nawet doprowadzić do jego całkowitego wycieńczenia. Tak ważne jest więc stosowanie odpowiednio zbilansowanej diety. Doraźne skutki stresu to. m.in.: przyspieszony puls, podwyższone ciśnienie krwi, wypieki na twarzy, drżenie rąk i mięśni, potliwość, kołatanie serca, duszności, a nawet omdlenia. Bardzo duży wpływ stres ma na funkcjonowanie układu pokarmowego. Zdarzać mogą się biegunki, silne skurcze, wzdęcia, przewlekłe brzucha, wymioty. W łagodzeniu wszystkich tych dolegliwości pomóc może stosowanie odpowiedniej diety, np. w przypadku zaparć niezbędne jest dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości błonnika.

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

W czasach współczesnych stres w pracy jest zjawiskiem niemalże powszechnym. Praca w ogromnych, zagranicznych korporacjach, życie w ciągłym biegu, chęć szybkiego awansu, zdobycia pozycji i prestiżu powoduje, iż coraz słabiej radzimy sobie z sytuacjami stresogennymi.

Ze względu na nasze zdrowie powinniśmy jednak robić wszystko, aby skutki stresu zniwelować.

Ważne jest przede wszystkim wzmocnienie organizmu, by miał on się do walki i mógł wydajniej działać w pracy. Przede wszystkim więc nie można pomijać posiłków, nawet jeśli z powodu stresu nie ma się ochoty na jedzenie. To właśnie z dostarczanych składników organizm pobiera siłę i energię. Ważne są zwłaszcza energetyczne śniadania i duże ilości białka. Kluczowym składnikiem w przypadku stresu jest też magnez. Nie może go więc w diecie zabraknąć. Nie wskazane są zatem duże ilości kawy i mocnej herbaty, które go wypłukują. Niezwykle istotny jest również potas wypłukiwany z ludzkiego organizmu przez alkohol. Zbawiennie na układ nerwowy wpływają kwasy tłuszczowe O-MEGA 3, które znaleźć można w rybach, olejach roślinnych i ziarnach.

Autorem artykułu jest sklep wegański Vegemoda.pl oferujący zdrową żywność pomagającą zwalczyć stres nie tylko w pracy.

1 komentarz do “Jak skutecznie zredukować stres i napięcie w pracy? Czy dieta ma znaczenie?

  1. Marzenka
    16 stycznia 2017 at 12:03

    Ja radzę sobie ze stresem wieczorem i w nocy :) Po prostu cenię sobie dobry sen. Przed położeniem się spać koniecznie wietrzyć pokój godzinę – szczególnie w zimie jest fantastycznie powietrze. Gorące kakao i dobra książka. No i oczywiście wygodny materac :) Ja mam taki Medivis Limited. Łącząc te wszystkie elementy możemy być pewni, że po pracy odpoczniemy i naładujemy akumulatory na kolejny dzień :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *