Kompetencje miękkie to nic innego jak uniwersalne umiejętności społeczne przydatne w każdym zawodzie. Rozwijając je nie tylko zwiększymy swoją wartość pracowniczą, lecz przede wszystkim staniemy się lepszymi ludźmi. Obecnie na rynku pracy osoby o tego typu umiejętnościach są szczególnie cenne. Jak rozwijać kompetencje miękkie?
Ćwiczenia praktyczne
Wszelkie negocjacje, rozmowy bądź dyskusje to doskonała praktyka dla naszych miękkich kompetencji. Aby rozwijać je należycie niezbędna jest włożona w nie praca. Na szczęście nie musimy wykonywać jej na etacie, gdyż nawet najprostsze interakcje z ludźmi stanowią bazę ćwiczeniową do rozwoju naszej sprawności tworzenia i utrzymywania relacji społecznych. Ważne jest, aby otrzymywać odpowiednią informację zwrotną od osób, z którymi komunikujemy się. Pozwoli nam to obserwować nasze postępy oraz korygować ewentualne błędy podczas kontaktu z innymi ludźmi.
Szkolenia i warsztaty
Udział w warsztatach bądź szkoleniach to doskonała możliwość na rozwój kompetencji miękkich pod czujnym okiem trenera. Obecność takiej osoby pomaga zwrócić uwagę na błędy oraz nasze mocne strony. W ten sposób otrzymujemy nie tylko dawkę wiedzy praktycznej, ale również zostajemy poddani ocenie przez fachowca. Informacji o tego typu szkoleniach i warsztatach możemy szukać w Internecie oraz w firmach zajmujących się kursami z zakresu komunikacji.
Praca nad sobą w oparciu o literaturę
Kluczem w rozwoju kompetencji miękkich jest samorozwój oparty o dużą ilość pracy i czas na studiowanie odpowiedniej literatury. W ten sposób za darmo jesteśmy w stanie zwiększyć poziom naszych umiejętności. Jedynymi narzędziami potrzebnymi do tego są materiały, które możemy uzyskać np. poprzez research internetowy. Oprócz tego ważne jest samozaparcie, gdyż kompetencje miękkie niećwiczone po pewnym czasie zanikają, zwłaszcza gdy zmieniamy pracę na zdalną bądź izolujemy się od innych osób.