Jak rozliczać posiłki z klientem w podróżach służbowych?

pexels-photo-735869Podróże służbowe są na porządku dziennym w wielu firmach, nie tylko dużych przedsiębiorstwach, ale również niewielkich działalnościach. Spotkania z klientami przekładają się na wyższą sprzedaż czy większą rozpoznawalność firmy. Warto więc wyjeżdżać służbowo, szczególnie wtedy, gdy w żaden inny sposób nie da się przeprowadzić rozmów czy negocjacji handlowych.

Wyjazdy służbowe z pewnością są dla firmy dodatkowym obciążenie. Aby zarobić, trzeba najpierw wydać na podróż właściciela firmy lub przedstawicieli działu handlowego. W czasie wyjazdów służbowych pracownicy muszą mieć nie tylko zapewniony hotel, dojazd czy wyżywienie, ale również budżet na spotkania z klientami czy kontrahentami. A te najczęściej odbywają się w różnego rodzaju lokalach gastronomicznych. Nie od dziś bowiem wiadomo, że najlepiej wszystkie sprawy załatwia się przy suto zastawionym stole.

Posiłki z klientem można wrzucać w koszty

Jest oczywiste, że gdy zapraszamy klienta na obiad czy spotkanie w kawiarni lub knajpce, to po naszej stronie leżą wszystkie koszty. Takie posiłki w czasie spotkań można sobie jednak wrzucić w tak zwane koszty reprezentacyjne, dzięki czemu można choć część odpisać sobie od podatku. Koszty reprezentacyjne są bowiem ściśle związane z prowadzeniem przez nas działalności i gdyby nie obowiązki służbowe, z pewnością takich kosztów byśmy nie generowali. A skoro można sobie wrzucić takie wydatki w koszty, warto swoich potencjalnych klientów zapraszać do dobrych i sprawdzonych lokali. Im bardziej elegancka i stylowa restauracja, tym klient będzie miał większe poczucie wyjątkowości. W polskich górach szczególną popularnością cieszy się Zakopane pizzeria, w której można dobrze zjeść zarówno lokalne specjały, jak i dania z kuchni świata. Restauracja w hotelu Kasprowy Wierch to doskonałe miejsce na spotkania biznesowe. Jeśli więc podróżujemy służbowo w góry, warto organizować spotkania biznesowe właśnie tam.

Warto mieć sprawdzone lokale

W wielu branżach prowadzenie firmy wiąże się z częstymi podróżami w różne regiony kraju. Jeśli w poszczególnych miastach bywamy regularnie, warto w każdym z nich mieć sprawdzoną restaurację czy kawiarnię, do której można zapraszać klientów na spotkania biznesowe. Takie rozwiązanie daje pewność, że obsługa na pewno będzie na wysokim poziomie i będzie można na spokojnie skupić się na rozmowach biznesowych zamiast na zamartwianiu, czy posiłek będzie odpowiedniej jakości. Oczywiście, zachowajmy też umiar i zdrowy rozsądek. Nie każda branża wymaga zapraszania klientów na obiad czy w jakikolwiek inny sposób rekompensowania im czasu poświęconego na spotkania. Najlepiej na takie spotkania biznesowe zapraszać jedynie tych klientów, którzy mogą zostawić w naszej firmie spore pieniądze lub nawiązać z nami trwałe relacje handlowe czy biznesowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *