Jak poradzić sobie z odowałnym lotem? Wyjaśniamy na przykładach!

plane-841441_960_720Jeśli Twój lot jest opóźniony lub odwołany, Twoja linia lotnicza najprawdopodobniej będzie musiała zapewnić Ci odszkodowanie, aby pomóc Ci przywrócić plany podróży.

W zależności od charakteru opóźnienia lub anulowania może to obejmować odszkodowanie za:

  • posiłki, rozmowy telefoniczne i dostęp do Internetu (z opóźnieniem 2 godzin lub więcej);
  • zakwaterowanie i transport w hotelu (w przypadku opóźnienia 5 godzin lub więcej lub gdy pobyt staje się konieczny);
  • pełny zwrot pieniędzy lub lot alternatywny (jeśli lot został odwołany).

Jedyne wyjątki występują podczas „nadzwyczajnych okoliczności”, w tym zagrożeń dla bezpieczeństwa lub ekstremalnych warunków pogodowych, których linia lotnicza nie mogła przewiedzieć.

Jeśli uważasz, że nie otrzymałeś odpowiedniego odszkodowania, złóż formalną skargę do linii lotniczej obsługującej lot przed skontaktowaniem się z firmą która się tym zajmuje zawodowo.

Studium przypadku – opóźnienie lotu

Adam zakupił dwa osobne bilety z Warszawy do Londynu od ABC Airline i Londynu do Singapuru z XYZ Airline. Jego lot linią ABC został opóźniony o 8 godzin. Ze względu na to opóźnienie Ali przegapił swój lot z XYZ Airline do Singapuru. Czy Adam ma prawo do odszkodowania i opieki za nieudany lot do Singapuru?

Linia lotnicza ABC odpowiada jedynie za lot Adama z Warszawy do Londynu Ponieważ opóźniony lot przekroczył 5 godzin, linie lotnicze ABC są odpowiedzialne za dostarczenie Adamowi następujących elementów:

  • Posiłki, połączenia telefoniczne i dostęp do Internetu (jeśli są dostępne);
  • Zakwaterowanie w hotelu (gdzie konieczny jest nocleg);
  • Transport między lotniskiem a hotelem (w razie potrzeby);

Ponieważ Adam posiada oddzielną rezerwację w linii lotniczej XYZ do Singapuru, linia lotnicza ABC nie będzie odpowiedzialna za żadne dodatkowe koszty związane z jego organizacją podróży na lot łączący.

Studium przypadku 2 – opóźnienie lotu

Sylwia posiada pojedynczy bilet z Warszawy do Londynu z tranzytem z ABC Airline. Jej lot z Warszawy do Londynu został opóźniony o 3 godziny. W związku z tym przegapi połączenie do Londynu. Do czego ma prawo?

Linia lotnicza ABC jest odpowiedzialna za przewiezienie Sylwi do jej miejsca docelowego (Londyn), ponieważ posiada pojedynczy bilet z linii lotniczej ABC z Warszawy do Londynu. Ponieważ opóźnienie zostało spowodowane przez linię lotniczą ABC, linia lotnicza ABC ma obowiązek przyjąć Sylwię na następny dostępny lot do Londynu bez dodatkowych kosztów. W międzyczasie Sylwia ma również prawo do posiłków, rozmów telefonicznych, dostępu do Internetu (jeśli jest dostępny) i zakwaterowania (jeśli konieczny jest nocleg).

Przykład 3 – odwołanie lotu

Lot Oli z Krakowa do Pekinu z ABC Airline został odwołany. Linia lotnicza ABC zaoferowała mu alternatywny lot następnego dnia rano, ponieważ był to natychmiastowy dostępny lot lub pełny zwrot biletu. Ali uznał alternatywny lot za nieodpowiedni i zdecydował się na zakup kolejnego biletu z linią lotniczą XYZ. Czy Ali może zażądać od linii lotniczej ABC zapłaty za bilet zakupiony za pośrednictwem linii lotniczej XYZ?

Zmiana harmonogramu lotów jest nieunikniona w branży lotniczej w różnych okolicznościach operacyjnych. Linia lotnicza jest jednak zobowiązana do dostarczenia odpowiedniego powiadomienia, a także do dostarczenia pierwszego dostępnego alternatywnego lotu lub pełnego zwrotu kosztów pasażerom, których to dotyczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *