Wiele osób ma problem z efektywnym zarządzaniem czasem. Bardzo często wypowiadają zdanie “nie mam czasu”. Wydaje im się, że ilość obowiązków ich przygniata i jest stanowczo za duża, dlatego brakuje doby. Tak naprawdę problemem zazwyczaj jest odpowiednia organizacja. Umiejętne zarządzanie czasem to klucz do sukcesu.
Czym jest efektowne zarządzanie czasem?
Aby nauczyć się dobrze zarządzać swoim czasem, trzeba przede wszystkim jasno powiedzieć co to jest “efektowne zarządzanie czasem”. Według ekspertów to nic innego, jak planowanie rozkładu poszczególnych zajęć i systematyczne wykonywanie różnych czynności i realizowanie obowiązków, aby osiągnąć zamierzony cel. Doba ma 24 godziny i jest to naprawdę wystarczająco dużo, aby móc wykonać to co jest konieczne.
Wielu specjalistów prowadzi specjalne szkolenie zarządzania czasem, aby pokazać, że nie jest to takie trudne i można się łatwo zorganizować.
O czym pamiętać, aby efektownie zarządzać czasem?
Efektowne zarządzenie czasem można podzielić na kilka istotnych etapów. Przede wszystkim trzeba się nauczyć dobrze planować, czyli przygotowywać szczegółowe plany dnia czy tygodnia. Aby było to możliwe należy dokonać dokładnej analizy sytuacji wyjściowej, czyli rozpisanie ile czasu jest potrzebne, aby wykonać codzienne czynności jak np. zrobienie zakupów, zebranie raportów, zjedzenie obiadu itd. Dzięki temu będzie można stworzyć w miarę efektowny harmonogram dnia i będziemy mogli się dowiedzieć ile czasu pozostanie na różne przyjemności i dodatkowe obowiązki.
Kolejnym etapem jest stworzenie listy najważniejszych rzeczy, które trzeba wykonać w danym dniu, tygodniu i miesiącu, a następnie posegregowanie jej od najważniejszych obowiązków do mniej ważnych, które można wykonać w późniejszym terminie. Dzięki temu można określić jakie są priorytety na dany dzień. Warto także pamiętać, że człowiek nie może ciągiem wykonywać kilku obowiązków, po mniej więcej 45 minutach potrzebuje chociaż krótkiej przerwy.
Systematyczność czyli co?
Aby zarządzanie czasem było skuteczne, konieczna jest systematyczność. Trzeba ustalić konkretny czas, w którym trzeba coś wykonać i trzymać się tych ustaleń w praktyce. Nie przestrzeganie reguł może doprowadzić do tego, że łatwo wybijamy się z rytmu i nie wykonamy zamierzonych obowiązków. Kolejnym ważnym krokiem jest pozostawienie pewnej przestrzeni czasowej na przyjemności w godzinach wieczornych. Będzie to nagroda za trud włożony w dopełnienie wszelkich obowiązków, a także margines czasowych, który może się przydać, gdy jakieś obowiązki nie będą do końca wykonane.
Na szkoleniach zarządzania czasem zwraca się również uwagę na to, że żaden człowiek nie jest maszyną i nie musi być idealny pod każdym względem. Plan dnia nie może być napięty do granic możliwości. Chwile przerwy bardzo się przydadzą , aby zwiększyć swoją efektywność. Jeżeli grafik jest ułożony mądrze i jego przestrzeganie kojarzy się z ułatwianiem życia, a nie jego utrudnieniem, przestrzeganie go stanie się przyjemnym nawykiem, a nie przykrym obowiązkiem.
Więcej informacji na temat możecie znaleźć na https://leadership-center.pl/zarzadzanie-czasem/