Ciężka droga atrakcyjnej nazwy firmy czyli kim jest Copywriter?

computer keyboard in use

Decyzja o założeniu działalności gospodarczej lub spółki wiąże się zawsze z dużym entuzjazmem i podnieceniem. Niestety, przyszły przedsiębiorca zostaje bardzo brutalnie sprowadzony na ziemię już na samym początku swojego biznesu. A wszystko to spowodowane jest koniecznością wymyślenia atrakcyjnej nazwy swojej firmy, dzięki której odniesie się sukces.

Proces twórczy

Proces stworzenia atrakcyjnej firmowej nazwy nie jest prosty. Warto zaangażować w niego wiele osób – od przyszłych pracowników, poprzez znajomych, aż do rodziny. W pierwszej kolejności trzeba przeanalizować wszystkich potencjalnych klientów.

Kim są i czego oczekują. Inaczej powinna wyglądać nazwa marki skierowanej dla młodych osób, inaczej dla starszych. Dla specjalistycznej rzeszy ludzi można użyć trochę bardziej skomplikowanej nazwy, dla mas musi to być krótka i chwytliwa nazwa. Warto sporządzić pewnego rodzaju mapę skojarzeń z firmą i oferowanymi usługami, czyli zapisać wszystkie takie słowa na wielkiej płachcie papieru. Im więcej, tym lepiej.

Warto wykonać taką mapę za pomocą burzy mózgów, przeprowadzonej z wieloma różnymi osobami. Trzeba również umieścić wszystkie słowa bliskoznaczne i powiązane z tymi, które już zostały tam umieszczone. Można do tego wykorzystać słowniki języka polskiego, a także specjalistyczne oprogramowanie. Kiedy zostanie już zgromadzone przynajmniej kilkaset różnych wyrazów, można rozpocząć kolejny, najtrudniejszy etap prac.

Końcowa decyzja

Z tego całego grona słów i zwrotów należy po kolei usuwać wszystkie źle brzmiące albo takie, które nie przydadzą się w tworzeniu nazwy. Można łączyć ze sobą wiele słów i tworzyć nowe. Czasem można również użyć własnego imienia, jednak z rozwagą, gdyż na rynku jest całe mnóstwo tego rodzaju firm. Z wybranej gamy słów, warto rozważyć również stworzenie sloganu, na które powinny składać się trzy, maksymalnie cztery wyrazy układające się w atrakcyjne hasło reklamowe. Zasada tworzenia jest dokładnie taka sama. Odpowiedzmy sobie na pytanie, jakie usługi chcemy oferować i w jaki sposób. Jakie są najczęstsze problemy danej branży? I w ten sposób trzeba ułożyć slogan –zaprzeczyć złym i błędnym procedurom danych działalności.

Wracając do nazewnictwa samej firmy, na początek warto stworzyć kilka albo nawet kilkanaście marek. Mając na oku swoje ulubione, trzeba sprawdzić, które z nich nie są już używane przez inne instytucje. Marka, która już istnieje na rynku, zajęty adres domeny internetowej czy nawet podobna nazwa firmy o innym profilu działalności to wystarczające argumenty za rezygnacją z wymyślonego tworu. Po wszystkich zabiegach powinno się otrzymać kilka już ostatecznych nazw, z których wybierze się tę jedną jedyną.

Dobrym rozwiązaniem jest poproszenie o pomoc znajomych i przyjaciół. Wystarczy poprosić ich o opinię jednego dnia, ale ważne jest, by ponowić to pytanie po kilku dniach, tym razem już nie wymieniając konkretnych haseł. To, które pozostało w ich pamięci, jest najlepszym wyborem.

Udana nazwa

Nadanie firmie atrakcyjnej nazwy może być podstawą do odniesienia sukcesu, ale nie musi. Warto jednak zapewnić sobie tę przewagę. Trzeba pamiętać o kilku ważnych wskazówkach. Wybrana nazwa nie może być zbyt długa ani zbyt skomplikowana.

Choć często wykorzystuje się zawiłe marki, by podkreślić wagę i jakość produktu – jest to błąd. Najbardziej znane firmy i artykuły to krótkie i łatwe do zapamiętania hasła. Dzięki temu, klient może w prosty sposób znaleźć interesującą go instytucję w Internecie oraz w rzeczywistości. Jeśli będzie musiał poświęcić wiele swojego czasu na odnalezienie samej nazwy, istnieje duża szansa, że wybierze inną firmę, na którą natknął się przypadkiem.

Wystrzegać się należy korzystania również ze słów dziwnych lub slangowych. Możliwe, że za te kilka lub kilkanaście lat, nikt nie będzie już pamiętał, skąd wziął się ten pomysł oraz co znaczy ta konkretna nazwa. Miano firmy jest elementem, który nie będzie ulegał zmianie wraz z biegiem lat. Odświeżać można wizerunek, logo, barwy firmowe, ale nie nazwę. Pamiętajmy o tym, decydując się umieścić ją na wszystkich naszych szyldach.

Artykuł opracował serwis zajmujący się tworzeniem nazw firm - copywriting.pl

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

1 komentarz do “Ciężka droga atrakcyjnej nazwy firmy czyli kim jest Copywriter?

  1. Joanna Mikulska
    30 czerwca 2016 at 10:38

    Wymyślenie nazwy dla firmy nie jest łatwym zadaniem, szczególnie w dzisiejszych czasach, z tak dużą konkurencją na rynku, dlatego dziękuję za ten artykuł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *