Biznesmeni kochają Ukrainę – zobacz dlaczego

UA_business

Obecna sytuacja polityczna stworzyła nowe możliwości prowadzenia interesów na Ukrainie ze względu na postępujące podejście do Europy i wdrożenie ważnych reform mających na celu przekształcenie kraju w wolną gospodarkę, zmycie co najmniej części ciężaru, jakie w tym kraju poczyniła korupcji i oligarchia.

Ukraina, stosunkowo młody kraj dla wielu biznesmenów jeszcze do niedawna był interpretowany przez pryzmat niestabilności związanej z obaleniem byłego prezydenta Wiktora Janukowycza w lutym 2014 r. oraz aneksję Republiki Krymskiej przez Federację Rosyjską pod koniec marca tego samego roku.

Co się zmieniło i dlaczego biznesmeni kochają Ukrainę?

Umiejscowiona pomiędzy dwoma wielkimi blokami gospodarczymi, Unią Europejską i Eurazjatycką Unią Gospodarczą, Ukraina jest drugim co do wielkości krajem w Europie po Rosji.
W ciągu ostatnich 25 lat PKB wyniosło 160 mld euro, podczas gdy w ciągu ostatnich 25 lat gospodarka była utrudniona ze względu na zjawiska częściowo związane z byłym sowieckim sąsiadem: w latach 1990-2000. Dzisiaj jest już dużo lepiej, bowiem Ukraina zdecydowanie zmieniła orientację na Zachód, co otwiera nowe perspektywy, które prowadzą nas do wniosku, że jej obecna niestabilna sytuacja może być tylko zwykłym stanem przejściowym, zanim średnioterminowa integracja stanie się lepszą ramą dla europejskich firm. Szczególne zalety, jakie niesie ze sobą Ukraina sprawiły, że ten kraj wschodnioeuropejski jest bardzo wielkim atutem, w którym już dzisiaj biznesmeni z Polski i nie tylko znaleźli niezwykle opłacalne pomysły na inwestowanie z wykorzystaniem niskiego etapu cyklu koniunkturalnego.

Biznes na Ukrainie

Od strony biznesowej wielu europejskich eksporterów zdecydowało się usunąć Ukrainę z mapy świata do momentu wyjaśnienia swojej sytuacji politycznej, ale już wiadomo że to była zła strategia. Ukraina jest dzisiaj doskonałym przykładem tego, jak postrzeganie mainstreamowe może być przesadzone. W wyniku tego konkurencja wycofała się w wielu sektorach ukraińskiego handlu i tym samym otworzyła tak wiele ścieżek dla nowych graczy. Szczególnie dobrze na Ukrainie ma się dzisiaj branża turystyczna, wycieczki do Lwowa z Lublina są niesamowicie popularne i jeśli ktoś zainwestował ze dwa lata temu chociaż w ten biznes dzisiaj prawdopodobnie na swoim koncie ma już całkiem fajną sumkę.

Ci, którzy wątpią w bezpośrednią przyszłość tego rynku z ponad 45 milionami konsumentów, powinni rozważyć następujące czynniki:

• Ukraina posiada trzecie największe rezerwy niekonwencjonalnych węglowodorów (wydobywanych przez frakcję) w całej Europie.
• Jej urodzajna powierzchnia wynosi jedną trzecią całkowitej gleb produkcyjnych Unii Europejskiej. Ukraina jest już trzecim światowym eksporterem kukurydzy i piątym w pszenicy o znacznym potencjale wzrostu.

Od 1 stycznia 2016 r. Ukraina jest częścią strefy wolnego handlu Unii Europejskiej, co w praktyce zobowiązuje Europę do zapewnienia wyższego poziomu pomocy gospodarczej. Oznacza to również wyraźną szansę dla europejskiego eksportera, aby rozpoczął pracę na jeszcze nie wykorzystanym rynku, zanim pojawi się tam większa konkurencja, co najprawdopodobniej nastąpi nie dłużej niż za 5 lat po oficjalnej integracji w Unii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *