Sprzedaż części samochodowych online vs stacjonarna. Porównaj zalety i wady

west-kirby-shop

Jeśli zajmujemy się sprzedażą samochodowych części, to na pewno stawiamy sobie pytanie czy warto robić to za pomocą tradycyjnych sklepów, czy też postawić na internet.

Stacjonarny sklep – dla lojalnych klientów

Tradycyjny sklep z częściami może mieć wiele zalet. Przede wszystkim można zbudować sobie grono wiernych klientów. Jeżeli sprzedawcy są kompetentni, to niewykluczone, że potencjalni klienci będą również pytać ich o porady – a to może pomóc zbudować długofalową relację oraz sprawić, że klienci będą regularnie wracać.

Kluczowa jest w wypadku takiego sklepu także dobra lokalizacja. Jeśli sklep będzie się mieścił na przykład w pobliżu renomowanego warsztatu samochodowego, to możemy być pewni że sporo jego klientów trafi także do nas. Taka lokalizacja może jednak sporo kosztować. Zresztą w ogóle koszt wynajmu powierzchni będzie zawsze wysokim kosztem, zwłaszcza w większych miastach. To główna wada sprzedaży stacjonarnej. Kolejną jest też ograniczony zasięg. Będziemy mogli sprzedawać nasze części tylko w okolicy.

Sklep internetowy – szansa na ogólnokrajowy rozwój

Jeśli chce się wyjść poza swoje miasto ze sprzedażą samochodowych części, to można postawić na handel w internecie. Wbrew pozorom, by zacząć nie trzeba wcale inwestować wielkich środków. Jeśli kupimy gotowe oprogramowanie do e-handlu, to możemy wydać 2-3 tysiące za internetowy sklep, który będzie gotowy do uruchomienia. Oczywiście nie gwarantuje to sukcesu – musimy zastanowić się na przykład jak rozwiążemy kwestię dystrybucji, ale też reklamacji czy utrzymywania kontaktu z klientami.

Jakie są kluczowe wady prowadzenia internetowego sklepu z częściami samochodowymi? Na pewno decydując się na wejście na ten rynek będziemy się musieli zmierzyć z potężną konkurencją, również ze strony międzynarodowych sieci. Nie możemy liczyć też, że łatwo – jak w przypadku stacjonarnego punktu – zbudujemy sobie grono lojalnych klientów. Ci, którzy kupują części online, raczej wybierając swój sklep kierują się ceną, dostępnością produktów oraz łatwością przeprowadzenia zakupów. Ich raczej nie interesują porady od sprzedawców, bo mogą uzyskać je w różnych innych miejscach w sieci.

Kolejną wadą prowadzenia tego biznesu w internecie jest konieczność poniesienia dużych kosztów, jeśli chodzi o reklamę i marketing. Oczywiście, taka pozycja powinna się też znaleźć w budżecie sklepu stacjonarnego. Ale taki sklep jednak można taniej wypromować, w internecie będziemy musieli ponieść koszty pozycjonowania, promowania się w mediach społecznościowych czy też prowadzenia bloga firmowego czy też innych form content marketingu. Czy można z tego zrezygnować? Teoretycznie tak, ale w praktyce bez odpowiednich działań marketingowych będzie nam się niezwykle trudno przebić na tak konkurencyjnym rynku.

Która forma sprzedaży części samochodowych ma zatem więcej zalet niż wad i która jest bardziej opłacalna? To oczywiście pytanie, na które każdy przedsiębiorca musi odpowiedzieć sobie samemu. Ale warto zauważyć, że obecność w sieci może pomóc każdemu sklepowi stacjonarnemu. I odwrotnie – tradycyjny sklep może być świetnym dodatkiem do działalności internetowej.

Autorem poradnika jest firma sprzedająca części do Volvo – vsklep.pl

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *